Reklama

Peugeot bardziej chiński

Mimo oporów rodziny Peugeotów nowym udziałowcem PSA został koncern Dongfeng.

Publikacja: 20.02.2014 02:41

Danuta Walewska

Dongfeng to drugi co do wielkości producent aut w Chinach. Do akcjonariatu przeżywającego kłopoty motoryzacyjnego giganta wszedł również francuski skarb państwa.

Peugeotowie opierali się do ostatniej chwili, bo po podniesieniu kapitału ich udział spadł z  25,4 proc. akcji i 38 proc. głosów do 14 proc. akcji i głosów. Tyle samo mają   Dongfeng i państwo. Reszta walorów jest w rękach inwestorów giełdowych.

Teraz  planowana jest emisja nowych akcji z prawem poboru – skarb państwa i Chińczycy mają na nie przeznaczyć po 800 mln euro, zaś PSA Peugeot/Citroen pozyska  dzięki temu łącznie 5,27 mld euro.

W ten sposób zadowoleni są wszyscy, poza Peugeotami. Rząd w Paryżu, bo uważa, że PSA pozostanie francuski. Dongfeng, bo zyskał dostęp do drogiej technologii produkcji aut hybrydowych, w której Francuzi są bardzo silni, zwłaszcza  układu oszczędnego napędu HybridAir.  Wspólnie Dongfeng i PSA mają przygotować nową płytę podłogową tanich pojazdów przeznaczonych na rynki wschodzące. A nowy dyrektor generalny obu marek – Peugeota i Citroena – Carlos Tavares, który to stanowisko obejmie w marcu, chce wydać pieniądze na przebudowanie oferty. Przede wszystkim zainwestować w nowoczesne technologie, z których jeszcze niedawno PSA był znany, oraz drastycznie ograniczyć ofertę do najpopularniejszych  aut.

Reklama
Reklama

Nie zmieni to faktu, że zakończyła się 118-letnia dominacja rodziny Peugeotów, którzy nie potrafili powstrzymać spadku udziałów firmy, nawet  w kurczącym się europejskim rynku.

Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama