Reklama

Peugeot bardziej chiński

Mimo oporów rodziny Peugeotów nowym udziałowcem PSA został koncern Dongfeng.

Publikacja: 20.02.2014 02:41

Danuta Walewska

Dongfeng to drugi co do wielkości producent aut w Chinach. Do akcjonariatu przeżywającego kłopoty motoryzacyjnego giganta wszedł również francuski skarb państwa.

Peugeotowie opierali się do ostatniej chwili, bo po podniesieniu kapitału ich udział spadł z  25,4 proc. akcji i 38 proc. głosów do 14 proc. akcji i głosów. Tyle samo mają   Dongfeng i państwo. Reszta walorów jest w rękach inwestorów giełdowych.

Teraz  planowana jest emisja nowych akcji z prawem poboru – skarb państwa i Chińczycy mają na nie przeznaczyć po 800 mln euro, zaś PSA Peugeot/Citroen pozyska  dzięki temu łącznie 5,27 mld euro.

W ten sposób zadowoleni są wszyscy, poza Peugeotami. Rząd w Paryżu, bo uważa, że PSA pozostanie francuski. Dongfeng, bo zyskał dostęp do drogiej technologii produkcji aut hybrydowych, w której Francuzi są bardzo silni, zwłaszcza  układu oszczędnego napędu HybridAir.  Wspólnie Dongfeng i PSA mają przygotować nową płytę podłogową tanich pojazdów przeznaczonych na rynki wschodzące. A nowy dyrektor generalny obu marek – Peugeota i Citroena – Carlos Tavares, który to stanowisko obejmie w marcu, chce wydać pieniądze na przebudowanie oferty. Przede wszystkim zainwestować w nowoczesne technologie, z których jeszcze niedawno PSA był znany, oraz drastycznie ograniczyć ofertę do najpopularniejszych  aut.

Reklama
Reklama

Nie zmieni to faktu, że zakończyła się 118-letnia dominacja rodziny Peugeotów, którzy nie potrafili powstrzymać spadku udziałów firmy, nawet  w kurczącym się europejskim rynku.

Danuta Walewska

Dongfeng to drugi co do wielkości producent aut w Chinach. Do akcjonariatu przeżywającego kłopoty motoryzacyjnego giganta wszedł również francuski skarb państwa.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Biznes
Deregulacja: już 65 postulatów jest w ustawach, Nawrocki podpisał 33 rozwiązania
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
„Haniebne drewno.” Europa po cichu korzysta z wylesiania lasów na Borneo
Biznes
Trump i Putin bez spotkania, USA i Australia o metalach, Automitve w napięciu
Biznes
Etyka w biznesie – inwestycja czy kaprys regulatorów
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Patronat Rzeczpospolitej
Innowacja wymaga odwagi
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama