Włoski Master wyszkoli wojskowych pilotów

Wart 1,2 mld zł kontrakt na samoloty M-346 nie przewiduje offsetu.

Publikacja: 27.02.2014 11:56

M-346 (na zdjęciu) od 2017 r. zaczną zastępować wysłużone odrzutowce TS-11 Iskra konstruo-wane w lat

M-346 (na zdjęciu) od 2017 r. zaczną zastępować wysłużone odrzutowce TS-11 Iskra konstruo-wane w latach 60.

Foto: Alenia Aermacchi

Umowę na zakup ośmiu samolotów, uznawanych obecnie za najnowocześniejsze w swojej klasie na świecie, MON podpisuje dzisiaj w dęblińskiej Szkole Orląt. Za dwa lata pierwsze dwusilnikowe mastery zaczną zastępować w Siłach Powietrznych wysłużone i wyeksploatowane, ponadtrzydziestoletnie, treningowe iskry, konstruowane jeszcze w latach 60. XX w. ?Armia potwierdza, że ma w planach kupienie w przyszłości ?4 kolejnych, włoskich odrzutowców.

– Kupujemy nie tylko odrzutowce, lecz cały system szkolenia zaawansowanego (AJT) z  technologiami serwisowymi i wieloletnim zabezpieczeniem logistycznym – przypomina Bartosz Głowacki, ekspert „Skrzydlatej Polski".

Kontrakt armii ma obejmować wsparcie szkolenia naziemnego załóg przy pomocy nowoczesnych symulatorów i dostosowanego do polskich potrzeb oprogramowania, a także pakiet techniczny zapewniający sprawność lekkich odrzutowców, dostawy części, pomoc serwisową.

Przemysł ?bez kompensat

Jak ustaliła „Rz", gospodarka i zbrojeniówka nie skorzystają tym razem z inwestycji offsetowych, zwykle towarzyszącym zakupom zagranicznego uzbrojenia. Minister obrony narodowej podjął decyzję o odstąpieniu od wymagań kompensacyjnych.

To jedna z największych importowych transakcji modernizacyjnych sił zbrojnych w ostatnim okresie, której nie towarzyszy offset. Rozczarowania tym faktem nie kryją związki zawodowe obronnej branży.

– Offset miał rekompensować rodzimym firmom wydawanie ogromnych publicznych pieniędzy na zakupy broni w zagranicznych koncernach. Zobowiązania kompensacyjne miały też umożliwić słabszej polskiej zbrojeniówce dopływ nowych technologii i przyspieszyć rozwój. Dziś coraz częściej wojsko pozbawia nas takiej szansy – protestuje Stanisław Głowacki, szef Solidarności w przemyśle zbrojeniowym.

O zwycięstwie w przetargu M-346 – najnowszej europejskiej konstrukcji Alenii Aermacchi – ostatecznie przesądziły testy samolotu w 41. dęblińskiej bazie lotniczej na początku lutego.

– Master potwierdził w praktyce swoje możliwości, nasi eksperci nie mieli zastrzeżeń – mówił po sprawdzianie w kraju płk Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony narodowej.

Wyjątkowa cena

Werdykt komisji przetargowej nie był jednak niespodzianką. Koncern Alenia Aermacchi już w zeszłym roku praktycznie wyeliminował z gry konkurentów: brytyjskiego giganta zbrojeniowego BAE Systems (oferował maszyny Hawk AJT) i  oddział Lockheed Martin UK (odrzutowiec T-50, konstrukcja Korea Aerospace Industries). Według komunikatu MON z 20 listopada 2013 r. Włosi zaoferowali w przetargu najniższą cenę, niespełna 1,2 mld zł. Konkurencyjne oferty były wycenione znacznie wyżej – BAE Systems na 1,75 mld zł, a Lockheed Martin UK na 1,8 mld zł.

MON przyznało po otwarciu kopert z ofertami, że tylko włoski uczestnik konkursu zmieścił się w kwocie 1,2 mld zł, jaką armia zamierzała przeznaczyć na zakup samolotów i programu treningu wojskowych pilotów.

Alenia Aermacchi zapewnia, że oferuje samoloty konstrukcyjnie najnowsze w swojej klasie, specjalnie przeznaczone na potrzeby szkolenia sojuszniczych pilotów w europejskim systemie NATO. Eksperci podkreślają, że już teraz M-346 konfigurowany jest do przygotowywania pilotów wielozadaniowych Eurofighterów.

Dla polskich potrzeb Alenia Aermacchi przystosuje odrzutowiec do szkolenia przyszłych pilotów najnowszych wersji F-16, służących w siłach powietrznych. W przyszłości Master zostanie zapewne dostosowany do potrzeb pilotów nowej generacji myśliwców F-35, produkowanych przez Lockheed Martin, a wchodzących do kilku armii atlantyckiej koalicji.

Polska armia nie jest pierwszym użytkownikiem M-346. W zakładach w Venegono pod Mediolanem już trwa seryjna produkcja masterów. Do tej pory Alenia Aermacchi uzyskała zamówienia na 48 M-346. Włosi dostarczą je własnej armii, sprzedali też kilkadziesiąt samolotów siłom powietrznym Izraela i Singapuru.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

z.lentowicz@rp.pl

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca