Realizacja kontraktu dla norweskiego odbiorcy ma być przykładem rewitalizacji i rozwoju polskiej branży stoczniowej. - Kilka lat temu uznaliśmy, że stocznie w Polsce odżyją jako nowy biznes oparty na dwóch filarach – typowej produkcji okrętowej i budowie jednostek offshore. Takie jednostki powstają w polskich stoczniach, także z wykorzystaniem infrastruktury, która wcześniej należała do Stoczni Gdańskiej – powiedział Wojciech Dąbrowski, prezes ARP SA, do której należy grupa MARS Shipyards&Offshore, będąca właścicielem Nauty.
Ta ostatnia specjalizuje się także w budowie jednostek badawczych. W ubiegłym roku Nauta rozpoczęła realizację kontraktów na budowę dwóch takich statków – dla Uniwersytetów w Gdańsku i Goeteborgu. Jak twierdzi Andrzej Szwarc, prezes Nauty, stocznia chce skupić się przede wszystkim na statkach wysokospecjalistycznych. - Jest to nisza, umożliwiająca stoczni zróżnicowanie produkcji i jeszcze bardziej dynamiczny rozwój – twierdzi Szwarc.
Zwodowany w piątek statek typu PSV powstał we współpracy z biurem projektowym Wärtsilä Ship Design. Na statku zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań. Siłownia została wyposażona w napęd typu Diesel Electric z silnikami podwójnego paliwa Marine Diesel Oil oraz LNG. Wielofunkcyjna jednostka posiada również najnowocześniejszy system do zwalczania pożarów, obszerny pokład roboczy oraz kompletną instalację niezbędną do wykonywania przewidzianych dla niej zadań. Statek przeznaczony jest do obsługi platform wiertniczych, jego podstawowym zadaniem będzie transport ładunków wykorzystywanych na platformach oraz zaopatrzenia dla załogi. Ponadto będzie mógł być wykorzystywany do gaszenia pożarów na platformach i zbierania rozlewów olejowych.
Budowa jednostki prowadzona była równolegle z odbudową infrastruktury stoczniowej na przejętym od Synergii 99 terenie pochylni w Gdańsku. W ciągu kilku miesięcy stocznia ożywiła tereny i infrastrukturę, które wcześniej należały do Stoczni Gdańskiej i przez dłuższy czas pozostawały niezagospodarowane. Dotychczas w tym miejscu Nauta zbudowała nie tylko zwodowaną dziś jednostkę PSV, lecz także dwa sejnery rybackie, wstawki do przedłużenia specjalistycznego statku Havila Phoenix czy konstrukcje offshore.