AwtoWAZ: po zysku straty

Największy w Rosji producent samochodów poniósł w ubiegłym roku straty, bo malała sprzedaż jego flagowego modelu Lada. Nowy prezes będzie mieć trudne zadanie ożywienia biznesu zwłaszcza, gdy doszedł kryzys z powodu Krymu

Publikacja: 28.03.2014 16:53

AwtoWAZ: po zysku straty

Foto: Bloomberg

Rosja miała przegonić Niemcy i stać się największym w Europe rynkiem samochodowym, tymczasem w 2013 r. sprzedaż zmalała o 5 proc. z powodu gorszego stanu gospodarki - uważa organizacja branżowa AEB. W styczniu przewidywała, że w tym roku rynek zmaleje o 1,6 proc., ale to było przed zawłaszczeniem Krymu przez Rosję, co pogorszyło stosunki z Zachodem i wywołało obawy, że gospodarka Rosji może wpaść w recesję.

AwtoWAZ, który w tym roku ma przejść pod kontrolę Renaulta-Nissana mianował niedawno na stanowisko prezesa Bo Anderssona, aby poprawił sytuację tej firmy. Szwed, któremu producent autobusów i ciężarówek GAZ zawdzięcza ożywienie, zapowiedział w styczniu zredukowanie załogi o 2500 ludzi z przyczyn naturalnych.

Ogłoszone  teraz wyniki roczne podkreślają ogrom zadania, jakie go czeka. AwtoWAZ poniósł w 2013 r. stratę netto 7,9 mld rubli (222 mln dolarów) wobec zysku 29,2 mld rok wcześniej i zmniejszył obroty o 7 proc. do 177 mld. Sprzedaż Lady zmalała, bo  źle przyjęto nowe wersje wprowadzane od 2011 r.: Kalinę po liftingu, subkompakt Granta i minivan Largus, który jest przemianowaną wersją  taniego Logana.

- Ich skuteczność operacyjna jest bardzo niska i tak było od dłuższego czasu - ocenił wyniki analityk w VTB, Władimir Biespałow. - Miniony rok byli trudny, bo rynki załamały się, a oni mieli pewne problemy wewnętrzne w unowocześnieniu gamy modeli.

Potrzebna pobudka

Renault mający 43,4 proc. w Nissanie zapłacił  w 2008 r. miliard dolarów  za początkowe 25 proc. w AwtoWAZ. Na mowy umowy z 2012 r. Francuzi i Japończycy mieli w 2014 r. przejąć kontrolę nad rosyjską grupą. Carlos Ghosn objął w czerwcu 2013 stanowisko przewodniczącego rady nadzorczej AwtoWAZ,  zatrudnił dawnego szefa ds. zakupów w GM, Bo Anderssona i wytyczył wstępny plan awansowania Lady do wyższego segmentu rynku.

- Skupimy się na rozwiązaniu następujących zadań: poprawa wydajności pracy, jakości produktów, wprowadzenie na rynek nowych modeli i redukcja kosztów - oświadczył teraz Andersson bez wchodzenia w szczegóły.

W ubiegłym tygodniu powiedział na konferencji, że organizował codziennie o godz.7 rano zebrania w montowniach AwtoWAZ dla omawiania produkcji. - Sytuacja była bardzo zła, ludzie potrzebowali pobudki - powiedział.

Zdaniem Biespałowa, dotychczasowe dokonania Anderssona pozwalają na optymizm, ze Szwedowi uda się w AwtoWAZ. "Oczekujemy znaczącej poprawy wydajności firmy w najbliższych kilku latach na podstawie zmasowanej optymalizacji kosztów i restrukturyzacji pod rządami nowego prezesa" - napisał  w nocie.

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy