Według gazety Kommersant rosyjskie ministerstwo transportu chce podpisać z chińskimi firmami memorandum o budowie połączenia przez zalew kerczeński. Ma to nastąpić w drugiej połowie maja podczas wizyty Władimira Putina w Pekinie.

Na razie strona techniczna projektu jeszcze nie została wybrana, może być to most kolejowo-drogowy albo podwodny tunel. Finansowanie ma zapewnić China International Fund Ltd a głównym wykonawcą będzie państwowa China Railway Construction Corporation.

Do 30 maja zostanie przygotowana wstępna dokumentacja a w czerwcu strony ustalą szczegóły finansowania i budowy. Jako podwykonawcy w inwestycji mają też uczestniczyć rosyjskie firmy. Główne zadanie inwestycyjne to zapewnienie Rosji bezpośredniego dostępu do Krymu i Sewastopola. Obecnie rosyjski Krasnojarski Kraj łączy z półwyspem tylko połączenie promowo-autobusowo-kolejowe.

Koszt inwestycji to ok. 45 mld rubli (1,3 mld dol.). China Railway Construction Corporation to drugi największy koncern budowlany Chin. Specjalizuje się w budowaniu infrastruktury kolejowej, tuneli, mostów, autostrad, lotnisk i portów.