Reklama

Konkurencja szkodzi Lufthansie

Akcje Lufthansy poleciały we Frankfurcie, gdy uprzedziła, ze będzie mieć mniejszy zysk operacyjny w latach 2014-15 z powodu rosnącej konkurencji.

Publikacja: 11.06.2014 17:44

Największa w Europie linia lotnicza - pod względem obrotów - obniżyła prognozę zysków w tym i następnym roku z powodu konkurencji rywali znad Zatoki Arabskiej i tanich linii. Jej akcje straciły we Frankfurcie nawet 16,5 proc. Rykoszetem staniały też akcje Air France-KLM (6 proc.) i IAG (4,5 proc.)

Lufthansa zaskoczyła w maju wynikami lepszymi od spodziewanych, ale teraz podała, że w 2014 r. spodziewa się 1 mld euro zysku operacyjnego wobec wcześniejszych 1,3-1,5 mld, a za rok 2 mld zamiast 2,65 mld.

Oprócz słabych wyników działu cargo przewoźnik ma problemy ze sprzedażą biletów klasy I i biznes w Europie do USA, bo wszyscy zwiększają liczbę dostępnych miejsc. - Nad północnym Atlantykiem istnieje nadpodaż mocy - powiedziała szefowa pionu finansów Simone Menne. - Liczyliśmy, że dołek będzie przejściowy, ale dane z maja były gorsze rok do roku, a rezerwacje na czerwiec i lipiec ustępują wyraźnie liczbom z ubiegłego roku - dodała.

Lufthansa odczuwa konkurencję zwłaszcza ze strony Emirates, Qatar Airways i Etihad oraz tanich linii.

Trzydniowy strajk pilotów w kwietniu pozbawił linię 60 mln zysku, a  ograniczenia dewizowe w Wenezueli (Caracas nie zgadza się na transfer przychodów ze sprzedaży biletów) zmniejszyły bilans o dalsze 60 mln euro - wyjaśniła Menne.

Reklama
Reklama

Dział cargo liczył na duże ożywienie gospodarki, co nie nastąpiło i nie zanosi się na to, więc jego roczny zysk będzie tylko nieco większy od 77 mln euro z 2013 r. W tej działalności Lufthansa  także traci do przewoźników znad Zatoki.

Nowy prezes Carsten Spohr przedstawi w lipcu nowe posunięcia w  zakresie restrukturyzacji, niezależnie od realizowanego programu Score, który obniży w tym roku koszty jednostkowe o 4 proc. jak zakładano.

Linia zmniejszy liczbę miejsc w zimie i zapewne w przyszłym roku, może odroczyć odbiór nowych samolotów albo anulować część zamówień z 261 maszyn za 32 mld euro do 2025 r.

Największa w Europie linia lotnicza - pod względem obrotów - obniżyła prognozę zysków w tym i następnym roku z powodu konkurencji rywali znad Zatoki Arabskiej i tanich linii. Jej akcje straciły we Frankfurcie nawet 16,5 proc. Rykoszetem staniały też akcje Air France-KLM (6 proc.) i IAG (4,5 proc.)

Lufthansa zaskoczyła w maju wynikami lepszymi od spodziewanych, ale teraz podała, że w 2014 r. spodziewa się 1 mld euro zysku operacyjnego wobec wcześniejszych 1,3-1,5 mld, a za rok 2 mld zamiast 2,65 mld.

Reklama
Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Reklama
Reklama