Reklama
Rozwiń
Reklama

Urzędnicy zgubili 6 mln aut

Zarejestrowanych jest ?25 mln pojazdów. Po polskich drogach jeździ ich jednak o jedną czwartą mniej.

Publikacja: 12.06.2014 10:10

Urzędnicy zgubili 6 mln aut

Foto: Bloomberg

W Polsce na koniec 2013 roku zarejestrowanych było ponad 25 milionów pojazdów, w tym 19,3 mln samochodów osobowych. To o blisko 3 procent więcej niż rok wcześniej. Okazuje się jednak, że faktyczna liczba aut jeżdżących po drogach jest  znacznie mniejsza. Według Instytutu Samar w oficjalnych statystykach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców  widnieje ponad 6 milionów tzw. martwych dusz.

Największą część parku pojazdów stanowią samochody osobowe. W bazie CEPiK jest ich 19,3 mln. To niemal trzy czwarte całego polskiego parku pojazdów. W porównaniu z rokiem 2012 ich liczba powiększyła się o prawie pół miliona.

Około 10-procentowy udział (2,6 mln sztuk) mają samochody dostawcze, natomiast nieco ponad 3 proc. całego parku (792 tys.) to samochody ciężarowe o masie całkowitej ponad 6 ton. Zarejestrowanych autobusów jest blisko 100 tys., jednośladów (motorowery i motocykle) – około 2,3 mln. Tych ostatnich stosunkowo szybko przybywa: w ubiegłym roku ich liczba wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o 4 proc. Statystycznie osiągamy całkiem niezły wskaźnik liczby samochodów przypadających na tysiąc mieszkańców: w przypadku samochodów osobowych wynosi 502 auta, co byłoby lepszym wynikiem od średniej unijnej, wynoszącej 484 auta.

Faktycznie aut na drogach jest jednak mniej – 19,2 mln. Samar wyłączył bowiem z danych CEPiK pojazdy – jak to określa – nieaktywne, czyli takie, co do których w ciągu ostatnich siedmiu lat nie odnotowano żadnych zmian w rejestrach (nie były przerejestrowywane, nie przechodziły badań technicznych).

Okazuje się, że jest to prawie jedna czwarta (23,9 proc.) całego parku. W tej grupie 4,4 mln sztuk stanowiły samochody osobowe (22,7 proc.), ale największy udział takich martwych dusz jest wśród motocykli – przeszło połowa zarejestrowanych maszyn.

Reklama
Reklama

– Część tych pojazdów została rozebrana na części, inne zezłomowano lub wywieziono z kraju. Nie zniknęły z bazy CEPiK, bo za brak wyrejestrowania nie grożą u nas żadne konsekwencje – tłumaczy szef Samaru Wojciech Drzewiecki.

Przy skorygowanych wyliczeniach obniża się także wskaźnik nasycenia: w przypadku aut osobowych wynosi 388 sztuk na tysiąc mieszkańców, co jest już poziomem znacznie poniżej średniej unijnej.

Cały park wciąż się starzeje. Według CEPiK, średnia wieku zarejestrowanych pojazdów przekracza 17 lat. W ciągu ostatniego roku wzrosła ona o prawie pół roku.

W dodatku coraz starsze są wszystkie grupy pojazdów. Najbardziej wiekowe są motocykle – mają średnio po 26 lat. Oznacza to, że spora ich część pamięta czasy peerelu. Najmłodsze są ciągniki siodłowe (średnio 12 lat). W przypadku samochodów osobowych średnia to 17 lat.

Ale i tu oficjalne dane nie odzwierciedlają rzeczywistości. Po odliczeniu nieaktywnych pojazdów średni wiek parku spada do 14 lat.

Właścicielami niemal 92 proc. aut osobowych i dostawczych w wieku do 20 lat są osoby fizyczne, w tym prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne. Firmy mają auta młodsze – średnio pięcioletnie, podczas gdy osoby fizyczne – ponad 13-letnie.

W Polsce na koniec 2013 roku zarejestrowanych było ponad 25 milionów pojazdów, w tym 19,3 mln samochodów osobowych. To o blisko 3 procent więcej niż rok wcześniej. Okazuje się jednak, że faktyczna liczba aut jeżdżących po drogach jest  znacznie mniejsza. Według Instytutu Samar w oficjalnych statystykach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców  widnieje ponad 6 milionów tzw. martwych dusz.

Największą część parku pojazdów stanowią samochody osobowe. W bazie CEPiK jest ich 19,3 mln. To niemal trzy czwarte całego polskiego parku pojazdów. W porównaniu z rokiem 2012 ich liczba powiększyła się o prawie pół miliona.

Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama