Firmy przyciąga m.in. możliwość dalszej ekspansji na pozostałe państwa Ameryki Południowej. – Brazylia to bardzo duży kraj i szybko rozwijający się rynek. Warto korzystać z jego potencjału – twierdzi Jarosław Michniuk, prezes zarządu Selena FM, której spółka Sulamericana działa w Brazylii od 2004 roku. Produkuje pianki poliuretanowe, uszczelniacze i klej, które sprzedaje przeszło 600 klientom w 19 stanach (w tym największym sieciom marketów budowlanych). Swoje wyroby eksportuje także do Argentyny, Urugwaju, Chile i Meksyku.
Plany ekspansji na brazylijski rynek ma Synthos, który w 2017 roku chce uruchomić tam zakład produkujący kauczuk. Docelowo firma chce w nim produkować ok. 80 tys. ton kauczuku rocznie. Koszt inwestycji sięgnie 170 mln dol. Synthos już podpisał warunkowe porozumienia z producentami opon Michelin i Pirelli na dostawę kauczuków do ich brazylijskich zakładów. Jak podaje Pracownia Badań Rynków Zagranicznych, w pierwszych trzech kwartałach 2013 roku sprzedaż opon do nowych samochodów wzrosła w Brazylii w porównaniu z poprzednim rokiem o 9 proc., a tych przeznaczonych na wymianę w autach używanych o 11 proc. To potwierdza atrakcyjność południowoamerykańskich rynków dla tego typu produkcji.
– Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na kauczuki syntetyczne w Brazylii i pozostałych krajach Ameryki Południowej, naszym celem nie będzie zastępowanie lokalnej produkcji, ale importu spoza regionu – mówi Tomasz Kalwat, prezes Synthosu.
Zbudujemy autostrady
Według Ministerstwa Gospodarki w dwustronnych stosunkach Polski i Brazylii istnieją duże możliwości zwiększenia obecnego poziomu współpracy i inwestycji, zwłaszcza w zakresie eksploatacji nowo odkrytych złóż ropy naftowej. Podobne możliwości dotyczą współpracy przy budowie i modernizacji kopalń, dostaw maszyn górniczych oraz sprzętu ratowniczego, a także branży transportowej. Do szczególnie perspektywicznych sektorów w brazylijskiej gospodarce należy infrastruktura. Pomimo rozwiniętej już sieci transportowej jest ona uznawana przez każdy kolejny rząd jako niewystarczająca dla właściwego funkcjonowania kraju. Również aktualny rząd uznał rozwój infrastruktury za jeden ze swoich priorytetów. Szczególny nacisk położony ma być na stworzenie połączeń komunikacyjnych z krajami sąsiednimi, a także na reaktywację zamkniętych w ostatnich 20 latach połączeń kolejowych oraz budowę nowych linii.
Rozwój infrastruktury dodatkowo napędziły dwa gigantyczne przedsięwzięcia sportowe: organizacja rozgrywanego obecnie piłkarskiego mundialu, a także szykowane za dwa lata igrzyska olimpijskie. Polska, która ma za sobą organizację piłkarskich mistrzostw Europy, a także realizuje duży program rozbudowy szybkich dróg i modernizacji linii kolejowych, mogłaby zaoferować w Brazylii zarówno wykonawców, jak i sprawdzone technologie budowlane oraz rozwiązania organizacyjne.