Obecnie ponad połowa przedstawicieli branży motoryzacyjnej ma korzystać ze wsparcia firmy outsourcingowej na stałe. Natomiast co czwarta firma zamierza zwiększyć zakres usług powierzonych partnerowi zewnętrznemu. Wszystko dzięki temu, że outsourcing to redukcja kosztów (tak uważa 34 proc. badanych) i czasu (16 proc.).

- Mamy nadzieję, że rok 2014 okaże się przełomowym w branży motoryzacyjnej i na dobre pożegnamy się z kryzysem, z którego firmy produkujące samochody i części do nich bardzo szybko wyciągnęły wnioski. Jednym z nich jest przekonanie, że warto stawiać na specjalizację - mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Jego zdaniem, każda firma powinna skupić się na tym, na czym się dobrze zna. Natomiast te dziedziny funkcjonowania, które wykraczają poza jej podstawową działalność, powinna zlecać wyspecjalizowanemu partnerowi zew Prawie połowa firm z sektora motoryzacyjnego w Polsce zleca na zewnątrz usługę kontroli jakości (48 proc.). Co trzecia (36 proc.) decyduje się na outsourcing produkcji lub montażu samochodów i części samochodowych. Od kilkunastu już lat jakość, obok kosztów, jest kluczowym czynnikiem jeśli chodzi o wybór Polski jako partnera inwestycyjnego.

– Dlatego producenci motoryzacyjni poszukują dla outsourcingu firm z odpowiednimi kwalifikacjami i narzędziami, wyspecjalizowanych w tej działalności – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems. Rozbudowane korzyści, jakie daje outsourcing usług sprawiają, że obecnie ponad połowa przedstawicieli branży motoryzacyjnej korzysta ze wsparcia firmy outsourcingowej na stałe (57 proc.). Na współpracę z zewnętrznym partnerem w sytuacji doraźnej, np. w przypadku kontroli jakości określonej partii części samochodowych, stawia co trzecia zapytana firma (33 proc.), natomiast 10 proc. badanych korzysta z outsourcingu w określonych porach roku. Na przykład jesienią, kiedy w fabrykach produkuje się najwięcej części i samochodów.

- Outsourcing często wiązany jest z okresem dekoniunktury i cięciem kosztów. Tymczasem przeprowadzone przez nas badanie potwierdza, że firmy zamierzają z niego korzystać także w czasach prosperity – mówi Paweł Gos. W ciągu najbliższych 2 lat aż 67 proc. przedstawicieli motoryzacyjnego sektora produkcyjnego w Polsce planuje pozostawić zakres usług zlecanych firmie outsourcingowej na podobnym poziomie jak obecnie. Co czwarta firma deklaruje natomiast rozszerzenie współpracy. To bardzo dobry prognostyk dla sektora Automotive w naszym kraju. - Oznacza, że producenci spodziewają się większej ilości zamówień, a co za tym idzie będą więcej wytwarzać i zwiększać zatrudnienie – podsumowuje Gos.