W poniedziałek, 7 lipca, pierwszego dnia oficjalnej wizyty kanclerz Angeli Merkel w Chinach, prezes Lufthansy, Carsten Spohr oraz i prezes Air China Limited Song Zhiyong, podpisali memorandum dotyczące rozszerzenia handlowej współpracy partnerskiej pomiędzy dwoma firmami.
Obydwie linie docelowo planują stworzenie joint venture, które znacząco zwiększy dostęp do rynków — chińskiego dla Lufthansy i niemieckiego dla Air China.
Taka forma współpracy pomaga zazwyczaj liniom w lepszym wypełnieniu samolotów. W przypadku Lufthansy i Air China prawdopodobny jest także spadek cen biletów na trasach między Niemcami, a Chinami, chociaż linie bardzo chciałyby tego uniknąć. Dla Lufthansy współpraca oznacza przede wszystkim coraz lepszy dostęp do rynku chińskiego, dokąd pasażerowie będą mogli latać z Niemiec bez przesiadek. Odbierze tym samym pasażerów liniom arabskich. Z przesiadką w Dubaju bądź w Dausze Emirates i Qatar Airways, które dotychczas kusiły europejskich i chińskich klientów jakością serwisu oraz częstymi akcjami promocyjnymi.
—Jesteśmy zadowoleni, że wraz z Air China będziemy mogli w przyszłości zaoferować klientom, zwłaszcza tym w Europie i Chinach, jeszcze lepsze niż dotychczas możliwości połączeń lotniczych oraz wyższy poziom obsługi. – mówił Carsten Spohr podpisując memorandum w Pekinie. - Dzięki strategicznemu partnerstwu wiodących przewoźników, linie Lufthansa Group jeszcze lepiej połączą teraz ze światem czwartą co do wielkości światową gospodarkę. " – dodał. Nowa umowa joint venture z Air China umożliwi klientom obu linii dostęp do bardziej zróżnicowanej i elastycznej oferty. Zapewni to dodatkowe połączenia i możliwości podróży. Obaj przewoźnicy podpisali również memorandum dotyczące rozszerzenia współpracy w zakresie utrzymania, konserwacji oraz usług.
Lufthansa i Air China są członkami sojuszu Star Alliance, do którego należy również LOT. Dla Niemców i Chińczyków memorandum to nowa ścieżka do utworzenia handlowej współpracy joint venture. Takie umowy Lufthansa posiada już z United Airlines i Air Canada na połączeniach między Europą a Ameryką Północną (od 1998 roku) oraz z japońską linią All Nippon Airways (od 2012 roku) na trasach między Europą a Japonią. Porozumienie z Lufthansa - Air China wejdzie w życie nie wcześniej niż wraz z zimowym rozkładem połączeń, czyli pod koniec października 2014 roku.