Reklama

AwtoWAZ: więcej własnych części

Kontrolowana przez Renaulta-Nissana firma samochodowa rozważa uruchomienie własnej produkcji podzespołów, aby być bardziej konkurencyjna i ukrócić korupcję w łańcuchu dostaw.

Publikacja: 31.08.2014 16:14

Producent samochodów Lada pracuje nad planami zainwestowania w produkcję komponentów, które obecnie kupuje od dostawców — powiedział dziennikarzom szef pionu finansowego, Jewgiennij Bielinin. — Mamy budynki i w niektórych przypadkach sprzęt. Nie zaczynamy więc od zera — dodał.

Pod rządami Renaulta, który w 2008 r. kupił 25 proc. udziałów w firmie z Togliatti, a w bieżącym roku przejął nad nią kontrolę wspólnie z Nissanem, pojawiają się nowe modele Lady. Nowy prezes AwtoWAZ, Szwed Bo Andersson,  stara się obniżyć koszty zakupów o 2 proc. w tym roku mimo rosnącej inflacji — ogłoszono dziennikarzom w centrali. AwtoWAZ wydaje rocznie na zakupy ok. 140 mld rubli (3,78 mld dolarów), 56 proc. przychodów.

Andersson chce przyciągnąć więcej globalnych dostawców Renaulta-Nissana i ustalić poziom kosztów dla zapewnienia oszczędności. Firma wymaga obecnie od rosyjskich dostawców „stuprocentowej przejrzystości kosztów" — oświadczył prezes. — Niektórzy zapewniają mnie o tym, inni nie. Najlepsi mówią: "Bardzo dziękujemy panu, panie Andersson, będziemy konkurencyjni", a najgorsi mówią: Tak naprawdę to nie wiemy, czy chcemy to robić".

Produkcja nowych części i podzespołów będzie zmianą polityki największego w Rosji producenta pojazdów, który w czasach radzieckich robił to na dużą skalę, ale po kolejnych restrukturyzacjach odszedł od tego.

Ustawiane przetargi

Wkrótce po kupieniu AwtoWAZ-a Renault zapowiedział wyczyszczenie mętnej sieci dostawców Togliatti, gdzie działała zorganizowana przestępczość, z wojnami gangów i strzelaninami na terenie i wokół rozległego zakładu. Dziś sytuacja uległa znacznej poprawie — stwierdził Bielinin — ale nadal jakieś 15-20 proc. zakupów nie odbywa się w konkurencyjnych przetargach. Czasami sami uczestnicy przetargu ustawiają go, bo okazuje się, że są w zmowie albo należą do tego samego właściciela.

Reklama
Reklama

- Gdy poprosić audytora z firmy o szybkie sprawdzenie organizacji przetargu, to wszystko jest OK. Złożono kilka ofert, wszystko jest w porządku, ale jeśli wejść w to głębiej, to okazuje się, że wszyscy trzej kandydaci należą do jednego człowieka — dodał.

Poza takimi nieprawidłościami inne większe kontrakty są wyceniane niekonkurencyjnie, gdy istnieje tylko jeden dostawca, co zmusza AwtoWAZ do płacenia nawet dwukrotnie więcej za ważne elementy. Monopolistyczne układy pozwalają dostawcom wykorzystywać groźbę wstrzymania dostaw jako karty przetargowej dla uzyskania lepszych warunków przy negocjowaniu nowych umów — stwierdził Fujui Hosaka z Nissana.

— Jeśli brakuje nam części, to nie możemy produkować samochodów. Ci dostawcy będą używać tego narzędzia w swej grze. Musimy skończyć z tym — dodał.

Takie problemy dotyczą bardziej starszych linii montażowych, na których powstają Lada Kalina i limuzyna on-Do wznowionej niedawno przez Nissana marki Datsun. Znajdująca się obok unowocześnionia linia przez Renaulta-Nissana jest mniej narażona na to.

W sytuacji, gdy cele finansowe są trudne do realizacji, niektórzy w firmie odnoszą się sceptycznie do zakresu własnej produkcji podzespołów.

— Trzeba będzie wydać na to niemałe pieniądze — stwierdził anonimowo jeden z członków kierownictwa sojuszu. Jeśli rosyjski rynek zmaleje poniżej 2 mln pojazdów rocznie, to AwtoWAZ może być zmuszony do zmiany nawet o jedną trzecią swych planowanych inwestycji — przyznał Bielinin.

Reklama
Reklama

Firma FMC Automotive przewiduje obecnie spadek tego rynku o 16 proc. do 2,19 mln zarejestrowanych pojazdów w tym roku.

Producent samochodów Lada pracuje nad planami zainwestowania w produkcję komponentów, które obecnie kupuje od dostawców — powiedział dziennikarzom szef pionu finansowego, Jewgiennij Bielinin. — Mamy budynki i w niektórych przypadkach sprzęt. Nie zaczynamy więc od zera — dodał.

Pod rządami Renaulta, który w 2008 r. kupił 25 proc. udziałów w firmie z Togliatti, a w bieżącym roku przejął nad nią kontrolę wspólnie z Nissanem, pojawiają się nowe modele Lady. Nowy prezes AwtoWAZ, Szwed Bo Andersson,  stara się obniżyć koszty zakupów o 2 proc. w tym roku mimo rosnącej inflacji — ogłoszono dziennikarzom w centrali. AwtoWAZ wydaje rocznie na zakupy ok. 140 mld rubli (3,78 mld dolarów), 56 proc. przychodów.

Reklama
Biznes
Allegro, DHL, DPD i InPost podejrzane o ekościemę. UOKiK stawia zarzuty
Biznes
ARP ma nowego lidera – Bartłomiej Babuśka przejmuje obowiązki prezesa po rezygnacji Balczuna
Biznes
Joanna Makowiecka-Gatza: Geopolityka odciska dziś piętno na działalności biznesowej
Biznes
Prokuratura sprawdzi czy dzieci oszukały Zygmunta Solorza
Biznes
Ambitne kosmiczne plany Rosji. Chce dogonić Elona Muska
Reklama
Reklama