Polski przewoźnik na plusie

Polskie Linie Lotnicze LOT konsekwentnie poprawiają sytuację finansową i po 8 miesiącach bieżącego roku osiągnęły dodatni wynik z działalności podstawowej.

Publikacja: 03.09.2014 14:07

Zgodnie z planem restrukturyzacji zaakceptowanym przez Komisję Europejską, mamy osiągnąć w 2014 r. z

Zgodnie z planem restrukturyzacji zaakceptowanym przez Komisję Europejską, mamy osiągnąć w 2014 r. zysk z działalności podstawowej na poziomie mniej więcej 70 milionów złotych - mówi Sebastian Mikosz, prezes LOT.

Foto: Bloomberg

LOT dąży do osiągnięcia trwałej rentowności. W końcu sierpnia przekroczył próg rentowności. Oznacza to, że po latach strat zarabia na działalności podstawowej, czyli na lataniu.

- Wobec 2013 r. osiągnęliśmy lepszy wynik o około 100 mln złotych. Konsekwentnie realizujemy nasze założenia i podtrzymujemy roczną prognozę finansową. Zgodnie z planem restrukturyzacji zaakceptowanym przez Komisję Europejską, mamy osiągnąć w 2014 r. zysk z działalności podstawowej na poziomie mniej więcej 70 milionów złotych. Firma ponosi kolosalny wysiłek, aby skutecznie się zrestrukturyzować się. Poprawa naszej efektywności jest widoczna w każdym elemencie działalności, co doceniają zarówno nasi pasażerowie jak i partnerzy biznesowi. Osiągnięcie progu rentowności to wyłącznie działania spółki. W tym roku nie pomagają nam żadne czynniki rynkowe – typu ceny paliwa lotniczego czy kursy walutowe, co w niewielkim stopniu miało miejsce w ubiegłym roku – wyjaśnił prezes zarządu Sebastian Mikosz.

Już w 2013 r. przewoźnik poprawił wyniki finansowe. Ostatecznie firma zakończyła rok stratą w wysokości ok. 4 mln zł z podstawowej działalności. Było to o 138 milionów złotych lepiej od założeń  zawartych w planie restrukturyzacji. Był to też pierwszy rok od lat, w którym LOT wypracował zysk netto - 26 milionów złotych.

Spółka nadal finansuje proces restrukturyzacji wyłącznie z własnych środków i informuje. że  co najmniej do końca września nie wystąpi o drugą transzę pomocy publicznej, mimo, że zgodnie z planem powinna to była zrobić w sierpniu 2013. Wiadomo również, że wysokość drugiej transzy będzie ostatecznie niższa od zakładanej.

Pozytywne wyniki LOT zawdzięcza nieustannym zmianom. Przewoźnik stale poprawia jakość obsługi, wprowadza nowe produkty, rozszerza ofertę i sięga po nowe grupy pasażerów. Wprowadziła np. ostatnio na rejsach europejskich nowa taryfę LOT Economy Simple dla osób, dla których cena biletu ma kluczowe znaczenie. Daje ona możliwość podróżowania nawet do 30 proc taniej. Uruchomiła też nową klasę LOT Economy Plus. Jest to z kolei rozwiązanie dla osób, dla których jakość jest najważniejsza.

Pierwsze efekty daje również nowa filozofia budowania siatki połączeń, którą wprowadzono od sezonu letniego. LOT zwiększył możliwości transferowe o ponad 40 proc. Pasażerowie podróżujący przez Warszawę mogą znacznie bardziej dogodnie przesiadać się lecąc dalej w świat zarówno w innych miast w Polsce, jak i z Europy Środkowo-Wschodniej. Przewoźnik pracuje nad zmianami w rozkładzie rejsów w sezonie zimowym.

2014 jest również pierwszym rokiem, w którym w pełni działa tzw. efekt Dreamlinera. W ubiegłym roku LOT korzystał jeszcze częściowo ze starszych maszyn. Pierwsze Boeingi 787 zaczęły latać od czerwca, a wszystkie rejsy dalekodystansowe były obsługiwane przez dreamlinery dopiero od sierpnia. Od początku tego roku flotę dalekodystansową stanowią już tylko te najnowocześniejsze maszyny. Cieszą się one popularnością wśród pasażerów, ale także przynoszą wymierne korzyści np. oszczędności na paliwie.

Obecnie linia ma 6 dreamlinerów, które wykorzystuje w ramach regularnej siatki połączeń, a także wynajmuje je innym liniom lotniczym. W zimie maszyny będą też realizować rejsy czarterowe dla dwóch największych biur podróży w Polsce.

Pod koniec lipca Komisja Europejska podjęła pozytywną decyzję w sprawie LOT-u. Zaakceptowała plan restrukturyzacji i uznała, że pomoc publiczna została udzielona zgodnie z prawem. Proces restrukturyzacji spółki kończy się formalnie pod koniec 2015 r. Do tego czasu LOT nie może uruchamiać nowych połączeń. Pierwsze z nich – zwłaszcza długodystansowe - zamierza jednak ogłosić już na początku przyszłego roku.

LOT dąży do osiągnięcia trwałej rentowności. W końcu sierpnia przekroczył próg rentowności. Oznacza to, że po latach strat zarabia na działalności podstawowej, czyli na lataniu.

- Wobec 2013 r. osiągnęliśmy lepszy wynik o około 100 mln złotych. Konsekwentnie realizujemy nasze założenia i podtrzymujemy roczną prognozę finansową. Zgodnie z planem restrukturyzacji zaakceptowanym przez Komisję Europejską, mamy osiągnąć w 2014 r. zysk z działalności podstawowej na poziomie mniej więcej 70 milionów złotych. Firma ponosi kolosalny wysiłek, aby skutecznie się zrestrukturyzować się. Poprawa naszej efektywności jest widoczna w każdym elemencie działalności, co doceniają zarówno nasi pasażerowie jak i partnerzy biznesowi. Osiągnięcie progu rentowności to wyłącznie działania spółki. W tym roku nie pomagają nam żadne czynniki rynkowe – typu ceny paliwa lotniczego czy kursy walutowe, co w niewielkim stopniu miało miejsce w ubiegłym roku – wyjaśnił prezes zarządu Sebastian Mikosz.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca