Reklama

Ryanair chce kupić 100 boeingów

Tani irlandzki przewoźnik prowadzi rozmowy z Boeingiem w sprawie kupna co najmniej stu samolotów B737 MAX z dodatkową liczbą miejsc. Wartość ewentualnego kontraktu to ok. 10 mld dolarów

Publikacja: 07.09.2014 16:36

Ryanair chce kupić 100 boeingów

Foto: Bloomberg

Informacja pojawiła się w 2 miesiące po ogłoszeniu przez koncern z USA, że pracuje nad planami większej wersji popularnego samolotu wąskokadłubowego nowej generacji, zabierającego 200 pasażerów, o 11 więcej od obecnego maksimum. Kontrakt kupna 100 takich samolotów mógłby być zawarty już w połowie września — stwierdziła jedna z osób prosząc o anonimowość, bo rozmowy są tajne. Przedstawiciel branży stwierdził, że Ryanair zamówi wkrótce nowszą wersję, inny wymienił co najmniej 100, a może nawet 150 sztuk.

- Ryanair nie komentuje ani nie bierze udziału w pogłoskach czy spekulacjach — stwierdził rzecznik linii. Europejski przedstawiciel Boeinga także odmówił wypowiedzi.

Nowe zamówienie największego taniego przewoźnika w Europie zapoczątkuje kolejny etap w rywalizacji Boeinga z Airbusem o względy tanich linii lotniczych. Obaj producenci dodają fotele, aby obniżać koszty operacyjne.

— Wersja 200-miejscowa jest jakby szyta na miarę dla Ryanaira. Poza mniejszym zużyciem paliwa dodatkowe miejsca zapewnią dalsze 5 proc. oszczędności kosztów jednostkowych — uważa analityk w Davy Stockbrockers w Dublinie, Stephen Furlong.

W czerwcu Airbus ogłosił, że zwiększy do 189 maksymalną liczbę foteli w swym A320neo, zapewniając oszczędność paliwa 3,5 proc. na jedno miejsce, czym dogoni B737 MAX. Kilak tygodni później Boeing przeskoczył rywala ogłaszając plany 200-miejscowej wersji B737-8 MAX, a prezes BCA Ray Conner mówił o oszczędności 5 proc. na jednym fotelu.

Reklama
Reklama

W ubiegłym roku Ryanair kupił 175 B737-800 za 15,6 mld dolarów, później zwiększył tę liczbę do 180. W lipcu prezes Michael O'Leary przyjął z zadowoleniem projekt Boeinga oferowania większej wersji i podtrzymał wcześniejsze zamówienie.

Ryanair miał trochę burzliwe stosunki z Airbusem, ale rozmawiał z nim o rezygnacji z Boeinga jako jedynego dostawcy, jednak Europejczycy nie chcieli zgodzić się na ceny proponowane przez Amerykanów. — To duży klient dla Boeinga, więc traktuje go bardzo dobrze. Gdyby Boering stracił Ryanaira, byłaby to ogromna strata. To duża zależność, ale wzajemna — stwierdził Furlong.

Informacja pojawiła się w 2 miesiące po ogłoszeniu przez koncern z USA, że pracuje nad planami większej wersji popularnego samolotu wąskokadłubowego nowej generacji, zabierającego 200 pasażerów, o 11 więcej od obecnego maksimum. Kontrakt kupna 100 takich samolotów mógłby być zawarty już w połowie września — stwierdziła jedna z osób prosząc o anonimowość, bo rozmowy są tajne. Przedstawiciel branży stwierdził, że Ryanair zamówi wkrótce nowszą wersję, inny wymienił co najmniej 100, a może nawet 150 sztuk.

Reklama
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Reklama
Reklama