Reklama

Firmy i ośrodki badawcze jednoczą siły by zdobyć warte 3 mld zł zamówienia na bezpilotowce dla armii.

Krajowe firmy łączą siły aby zdobyć zamówienia armii na zwiadowcze bezpilotowce (BSL). Jeszcze w tym roku wojsko ma ogłosić program wyposażania sił zbrojnych w ok. 100 zestawów zdalnie kierowanych statków powietrznych, wartych ok. 3 mld zł.

Publikacja: 29.09.2014 15:55

Flytronic buduje na Śląsku dolinę dronów

Flytronic buduje na Śląsku dolinę dronów

Foto: spółka

Oprócz niewielkich BSL do celów obserwacyjnych, rozpoznania i kierowania ogniem artylerii, MON potwierdza plany zakupu większych dronów uderzeniowych, przystosowanych do przenoszenie i odpalania precyzyjnych pocisków rakietowych. Duże szanse na udział ważnym programie modernizacyjnym mają polskie spółki i ośrodki badawczo –rozwojowe, które od lat już pracują nad bezzałogowymi statkami powietrznymi.

Startuje platforma bezzałogowa

W zeszłym tygodniu 17 podmiotów naukowych i przemysłowych podpisało porozumienie o utworzeniu Polskiej Platformy Technologicznej Systemów Bezzałogowych. Liderem platformy jest spółka WB Electronics, producent mini BSL FlyEye używanych już przez siły zbrojne przede wszystkim do weryfikowania skutków ostrzału i kierowania ogniem artylerii.

Celem nowej branżowej organizacji jest rozwijanie bezpilotowców wojskowych oraz technologii ich wykorzystania w warunkach bojowych. Efektem współpracy ma być zaprojektowanie i wyprodukowanie demonstratorów bezzałogowych systemów powietrznych klasy MALE (ang. Medium Altitude Long Endurance), czyli taktycznych dronów krótkiego zasięgu, bezpilotowców pionowego startu i lądowania klasy VTOL (ang. Vertical Take-off and Landing), a także bezzałogowych pojazdów morskich i lądowych.

Do porozumienia o współpracy w ramach platformy ds. bezpilotowców przystapiły najważniejsze dziś ośrodki badawcze oraz przedsiębiorstwa zajmujące się systemami BSL: WB Electronics , warszawska spółka radarowo- elektroniczna PIT-RADWAR, innowacyjny producent sensorów VIGO System, Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni, Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Marynarki Wojennej, Instytut Lotnictwa, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Politechnika Warszawska, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, gliwicki Flytronic, Politechnika Łódzka, Politechnika Gdańska, Politechnika Poznańska, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, łódzkie Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1.

W jedności siła i technologie

Zdaniem Piotra Wojciechowskiego prezesa WB Electronics, atutem i siłą Platformy ma być specjalizacja spółek i zespołów badawczych oraz racjonalny podział obowiązków. W rezultacie możliwe będzie wykorzystanie najlepszych , sprawdzonych rozwiązań różnych uczestników Platformy, tak aby konkretna technologia mogła być zastosowana w możliwie dużej liczbie rozwiązań końcowych. Zrzeszone podmioty oferują własne opracowania i technologie takie jak systemy awioniki, urządzenia łączności bezprzewodowej, sensory (czujniki) obserwacyjne, gotowe lub zaawansowane konstrukcyjnie platformy bezzałogowe, zróżnicowane napędy do zdalnie sterowanych statków powietrznych a także cenne doświadczenia związane z systemami obsługi, logistyki i wsparcia technicznego.

Reklama
Reklama

Specjalistyczna platforma ds. BSL nie ma zamiaru ograniczać się jedynie do zadań technicznych, jej członkowie chcą oprócz współpracy badawczej i produkcyjnej, działać na rzecz opracowania nowych zasad i regulacji prawnych dotyczących użytkowania systemów bezzałogowych w warunkach militarnych a zwłaszcza cywilnych, gdzie dotychczasowe przepisy wręcz uniemożliwiają wykorzystywanie latających robotów do celów komercyjnych i usługowych.

BSL Manta i bezpieczeństwo

- Powstanie Platformy to kolejny krok, po utworzeniu w zeszłym roku stricte przemysłowego konsorcjum BS9, skoncentrowanego na budowie polskich systemów bezzałogowych – mówi Piotr Wojciechowski. Szef WB Electronics i lider platformy twierdzi, że polskie ośrodki badawcze i firmy zgromadziły już odpowiednią wiedzę, mają kompetencje i możliwości oferowania rozwiązań na światowym poziomie. Przykładem może być sprzedawany polskiej armii dojrzały system FlyEye czy przechodzący ostatnią fazę testów taktyczny bezzałogowiec Manta, wykorzystujący unikalną hybrydową technologię napędu.

Najbliższym celem Platformy ma być uzgodnienie z rządowym Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, warunków które otworzą możliwość tworzenia w kraju projektów dotyczących systemów bezzałogowych o przeznaczeniu cywilnym. Zainteresowanie wynikami prac nowej, przemysłowo – badawczej organizacji, wyraziła m.in. Polska Platforma Bezpieczeństwa Wewnętrznego, skupiająca większość służb porządku publicznego RP.

Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Biznes
Inwestorzy rozkręcają się nad Wisłą. Jest nowy rekord
Biznes
ChatGPT wchodzi w e-handel. Analityk przewiduje: udział Allegro może słabnąć
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Deregulacja: UKE chce zdjąć ostatnie obowiązki Orange Polska na rynku internetu
Reklama
Reklama