Kanadyjski koncern rezygnuje z Rosji

Rosja wesprze każdą inicjatywę kanadyjskiego koncernu lotniczego Bombardier. Byleby Kanadyjczycy zechcieli współpracować.

Publikacja: 01.12.2014 21:10

Kanadyjski koncern rezygnuje z Rosji

Foto: Bloomberg

- Mieliśmy wielkie wspólne plany zakupu techniki lotniczej i dotyczące wspólnej produkcji samolotów kanadyjskich w Rosji. Wesprzemy każdą inicjatywę ze strony kanadyjskiej. Jeżeli  Bombardier będzie dalej zainteresowany we współpracy, to będziemy go wspierać - zapewniał Dmitrij Sażin dyrektor departamentu Europy i Ameryki w rosyjskim ministerstwie gospodarki, podczas prezentacji rosyjskich regionów w Ottawie.

W końcu października kanadyjski koncern lotniczy ogłosił, że odkłada w czasie swoje plany produkcji w Rosji samolotów cywilnych. Chce poczekać na poprawę sytuacji politycznej w regionie. „Warunki dla wspólnego przedsięwzięcia w Rosji nie są teraz sprzyjające. Biorąc pod uwagę sytuację polityczną, a także gospodarczą Rosji, odkładamy projekt i będziemy przyglądać się sytuacji przez najbliższe miesiące - stwierdził dyrektor Bombardiera Pierre Baudouin.

Dodał, że rosyjska korporacja zbrojeniowa Rostech jest bardzo zainteresowana samolotami Q400. „Wiemy, że Rosja potrzebuje samolotów typu Q400, dlatego będziemy rozmawiać o ich sprzedaży". Strony w sierpniu podpisały wstępną umowę na zakup 100 samolotów Q400. Zakładała ona, że spółka córka Rostech zapewni dostawę do Rosji 50 samolotów wyprodukowanych w Kanadzie, a umowa przejdzie w twardy kontrakt dopiero po powstaniu zakładów montażu bombardierów na Uralu.

Oprócz montażu Bombardier chciał też produkować w Rosji części do swoich maszyn (np. skrzydła). Zakładał się, że rosyjski rynek dostawałby rocznie ok. 20 maszyn średniego zasięgu.

Montaż miałby odbywać się w zakładach Awiakor w Samarze należących do jednej ze spółek Olega Deripaski. Zakłady produkują części i remontują samoloty rosyjskie TU-154 i An-140. Finansowanie projektu miał zabezpieczyć państwowy bank WEB. Q-400 zabiera 78 pasażerów. Lata do 2500 km i wg. katalogu kosztuje 126 mln dol.

Bombardier jest już obecny na rosyjskim rynku jako dostawca szybkich tramwajów dla Moskwy. W 2012 r firma wraz z rosyjskim partnerem Uralwagonzawod, wygrała przetarg ogłoszony przez władze rosyjskiej stolicy.

- Mieliśmy wielkie wspólne plany zakupu techniki lotniczej i dotyczące wspólnej produkcji samolotów kanadyjskich w Rosji. Wesprzemy każdą inicjatywę ze strony kanadyjskiej. Jeżeli  Bombardier będzie dalej zainteresowany we współpracy, to będziemy go wspierać - zapewniał Dmitrij Sażin dyrektor departamentu Europy i Ameryki w rosyjskim ministerstwie gospodarki, podczas prezentacji rosyjskich regionów w Ottawie.

W końcu października kanadyjski koncern lotniczy ogłosił, że odkłada w czasie swoje plany produkcji w Rosji samolotów cywilnych. Chce poczekać na poprawę sytuacji politycznej w regionie. „Warunki dla wspólnego przedsięwzięcia w Rosji nie są teraz sprzyjające. Biorąc pod uwagę sytuację polityczną, a także gospodarczą Rosji, odkładamy projekt i będziemy przyglądać się sytuacji przez najbliższe miesiące - stwierdził dyrektor Bombardiera Pierre Baudouin.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?