Kanadyjski koncern rezygnuje z Rosji

Rosja wesprze każdą inicjatywę kanadyjskiego koncernu lotniczego Bombardier. Byleby Kanadyjczycy zechcieli współpracować.

Publikacja: 01.12.2014 21:10

Kanadyjski koncern rezygnuje z Rosji

Foto: Bloomberg

- Mieliśmy wielkie wspólne plany zakupu techniki lotniczej i dotyczące wspólnej produkcji samolotów kanadyjskich w Rosji. Wesprzemy każdą inicjatywę ze strony kanadyjskiej. Jeżeli  Bombardier będzie dalej zainteresowany we współpracy, to będziemy go wspierać - zapewniał Dmitrij Sażin dyrektor departamentu Europy i Ameryki w rosyjskim ministerstwie gospodarki, podczas prezentacji rosyjskich regionów w Ottawie.

W końcu października kanadyjski koncern lotniczy ogłosił, że odkłada w czasie swoje plany produkcji w Rosji samolotów cywilnych. Chce poczekać na poprawę sytuacji politycznej w regionie. „Warunki dla wspólnego przedsięwzięcia w Rosji nie są teraz sprzyjające. Biorąc pod uwagę sytuację polityczną, a także gospodarczą Rosji, odkładamy projekt i będziemy przyglądać się sytuacji przez najbliższe miesiące - stwierdził dyrektor Bombardiera Pierre Baudouin.

Dodał, że rosyjska korporacja zbrojeniowa Rostech jest bardzo zainteresowana samolotami Q400. „Wiemy, że Rosja potrzebuje samolotów typu Q400, dlatego będziemy rozmawiać o ich sprzedaży". Strony w sierpniu podpisały wstępną umowę na zakup 100 samolotów Q400. Zakładała ona, że spółka córka Rostech zapewni dostawę do Rosji 50 samolotów wyprodukowanych w Kanadzie, a umowa przejdzie w twardy kontrakt dopiero po powstaniu zakładów montażu bombardierów na Uralu.

Oprócz montażu Bombardier chciał też produkować w Rosji części do swoich maszyn (np. skrzydła). Zakładał się, że rosyjski rynek dostawałby rocznie ok. 20 maszyn średniego zasięgu.

Montaż miałby odbywać się w zakładach Awiakor w Samarze należących do jednej ze spółek Olega Deripaski. Zakłady produkują części i remontują samoloty rosyjskie TU-154 i An-140. Finansowanie projektu miał zabezpieczyć państwowy bank WEB. Q-400 zabiera 78 pasażerów. Lata do 2500 km i wg. katalogu kosztuje 126 mln dol.

Bombardier jest już obecny na rosyjskim rynku jako dostawca szybkich tramwajów dla Moskwy. W 2012 r firma wraz z rosyjskim partnerem Uralwagonzawod, wygrała przetarg ogłoszony przez władze rosyjskiej stolicy.

- Mieliśmy wielkie wspólne plany zakupu techniki lotniczej i dotyczące wspólnej produkcji samolotów kanadyjskich w Rosji. Wesprzemy każdą inicjatywę ze strony kanadyjskiej. Jeżeli  Bombardier będzie dalej zainteresowany we współpracy, to będziemy go wspierać - zapewniał Dmitrij Sażin dyrektor departamentu Europy i Ameryki w rosyjskim ministerstwie gospodarki, podczas prezentacji rosyjskich regionów w Ottawie.

W końcu października kanadyjski koncern lotniczy ogłosił, że odkłada w czasie swoje plany produkcji w Rosji samolotów cywilnych. Chce poczekać na poprawę sytuacji politycznej w regionie. „Warunki dla wspólnego przedsięwzięcia w Rosji nie są teraz sprzyjające. Biorąc pod uwagę sytuację polityczną, a także gospodarczą Rosji, odkładamy projekt i będziemy przyglądać się sytuacji przez najbliższe miesiące - stwierdził dyrektor Bombardiera Pierre Baudouin.

Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja
Biznes
Smartfon Trumpa ma kosztować 499 dolarów. CNBC: będzie produkowany w Chinach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Amerykańska firma ukarana w Wielkiej Brytanii. Nie zapobiegła atakowi hakerów