Posłuży do przeprowadzenia testów porównawczych z zakresu innowacyjnych technologii napędowych w surowych warunkach codziennej pracy. Władze miasta wyznaczyły cel, zgodnie z którym od 2020 roku po ulicach Hamburga mają poruszać się jedynie autobusy bezemisyjne.

Oprócz trzech elektrycznych hybryd 7900, na nowo otwartej trasie Innovation Route 109 (trasa ma być obsługiwana niemal wyłącznie przez autobusy z innowacyjnymi technologiami napędowymi) będą również testowane hybrydowe autobusy Volvo z silnikiem diesla, w wersji przegubowej 18-metrowej oraz 12-metrowej, wraz z autobusami z akumulatorami i ogniwami paliwowymi od innych producentów.

Około 10-kilometrowa trasa biegnie od terminalu autobusów elektrycznych niedaleko Dworca Głównego w Hamburgu do ostatniego przystanku znajdującego się na podziemnej stacji w Alsterdorf. Dla elektrycznych hybryd Volvo, wyposażonych w technologię "plug-in" pozwalającą pokonać na elektrycznym napędzie co najmniej siedem kilometrów, jest wręcz idealna.

Ładowanie akumulatorów odbywa się w dwóch terminalach autobusowych za pomocą pantografu, który jest zintegrowany ze stacją ładowania. Kiedy autobus zostanie zaparkowany pod masztem ładowania, pantograf, po naciśnięciu przycisku przez kierowcę, jest obniżany do dwóch szyn służących do ładowania, które znajdują się na dachu pojazdu. Cały proces ładowania trwa jedynie sześć minut.

Akumulator dostarcza silnikowi elektrycznemu 150 kW mocy. Autobus przejeżdża co najmniej siedem kilometrów tylko na zasilaniu elektrycznym, zanim włączy się agregat diesla. Na odcinkach przejechanych jedynie na zasilaniu elektrycznym, pojazd jest nie emituje żadnych zanieczyszczeń i bardzo cichy: poziom hałasu w pobliżu elektrycznego Volvo można porównać do poziomu hałasu w przypadku normalnej rozmowy.