Polacy kupują mobilnie

84 proc. firm chce uruchomić własne programy mobilne. Około połowa przedsiębiorstw już wdrożyła różnego rodzaju rozwiązania na smartfony i tablety – podaje Symantec.

Publikacja: 25.02.2015 21:00

Z raportu Mobile Institute wynika, że zakupy mobilne robi co trzeci internauta.

Z raportu Mobile Institute wynika, że zakupy mobilne robi co trzeci internauta.

Foto: Bloomberg

Ruch internetowy generowany przez posiadaczy urządzeń mobilnych rośnie z roku na rok w tempie dwucyfrowym. Szacuje się, że ciągu miesiąca przeciętny użytkownik smartfona pobiera trzy nowe aplikacje mobilne. Eksperci nie mają wątpliwości, że to właśnie o uwagę tych konsumentów będzie musiał zawalczyć nowoczesny biznes.

– Ale aplikacja mobilna nie jest wyłącznie narzędziem do realizacji celów biznesowych. Coraz częściej się dziś mówi o tzw. appgregacji. Chodzi o takie projektowanie czy programowanie aplikacji mobilnych i webowych, aby te agregowały większość procesów biznesowych przedsiębiorstwa, oszczędzając jego czas i maksymalizując zysk – wyjaśnia Łukasz Karwacki, kierujący StartupWorks, warszawską firmą doradczo-technologiczną.

Z analiz firmy badawczej Gartner wynika, że pod koniec 2014 r. użytkownicy smartfonów pobrali z sieci ponad 127,7 mln aplikacji mobilnych. – Rynek smartfonowych aplikacji to kura znosząca złote jajka. Według Komisji Europejskiej obecne przychody rynku aplikacji mobilnych sięgają 17,5 mld euro, ale w 2018 r. wzrosną już do 63 mld euro – mówi Karwacki.

Szacunki wskazują, że do 2017 r. na świecie będzie ponad 4,4 mld urządzeń, których użytkownicy będą korzystać z  aplikacji mobilnych; co piąty będzie Europejczykiem.

– Ci przedsiębiorcy, którzy zawczasu zrozumieją, jaki potencjał tkwi w aplikacjach, zdobędą biznesową przewagę nad konkurencją – przekonuje Przemysław Lewandowski ze StartupWorks. A, jak zaznacza, wejście w segment mobilny nie jest trudne, bo stworzenie pierwszego funkcjonalnego prototypu aplikacji mobilnej czy webowej zajmuje programistom niespełna miesiąc.

Z badań przeprowadzonych przez specjalizującą się w bezpieczeństwie internetowym firmę Symantec wynika, że po takie rozwiązanie zamierza sięgnąć aż 84 proc. przedsiębiorstw. Spółka przebadała ponad 6 tys. firm, w tym 100 z Polski. Ponad połowa przyznała, że aplikacje takie już wdrożyła.

Analitycy twierdzą, że wysokie wskaźniki nie powinny dziwić, skoro konsumenci są dziś niemalże przyklejeni do smartfonów. W USA wyprzedzają one komputery i tablety już niemal trzykrotnie pod względem sprzedaży. Szacuje się, że w ciągu doby na Ziemi sprzedaje się blisko 378 tys. iPhone'ów. Dla porównania w tym czasie rodzi się 371 tys. dzieci. Z danych koncernu Ericsson wynika, że łączna liczba subskrypcji mobilnych na smartfonach na świecie wynosi już 2,7 mld sztuk, a w ciągu pięciu lat wzrośnie do 6,1 mld.

W Polsce, według prognoz, jeszcze w tym roku liczba mobilnych połączeń z siecią zrówna się z liczbą połączeń stacjonarnych. A w 2016 r. po raz pierwszy w historii ją przewyższy.

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont