Rusza rozbudowa Warszawy Gdańskiej

Rusza rozbudowa jednej z najważniejszych stacji kolejowych stolicy – Warszawy Gdańskiej. Umowę wartą 43 miliony złotych podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Publikacja: 15.06.2015 14:48

Rusza rozbudowa Warszawy Gdańskiej

Foto: Fotorzepa, Adam Woźniak adw Adam Woźniak

To pierwszy etap planowanej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego – zaplanowanych na kilka najbliższych lat inwestycji, dzięki którym do Warszawy będzie mogła docierać większa liczba pociągów.

Rozbudowa Warszawy Gdańskiej zaczyna się za ok. tydzień i potrwa pół roku. W tym czasie przebudowane zostaną tory w części północnej stacji, w sumie 8 kilometrów, a także urządzenia sterowania ruchem. Najważniejszą widoczną zmianą dokonaną dzięki inwestycji będzie budowa dodatkowego peronu. Miejsce pod niego zostało przygotowane już wcześniej – podczas pierwszego etapu prac modernizacyjnych, jeszcze w 2010 roku. Rozbudowa stacji jest konieczna ze względu na przyszłe przekierowanie na Gdański pociągów z dworców Warszawa Centralna, Zachodnia i Wschodnia. Dworzec Gdański zostanie w rezultacie przygotowany na zdecydowanie większy ruch, bo na czas modernizacji trasy średnicowej stanie się głównym dworcem kolejowym obsługującym ruch pociągów dalekobieżnych. Szacuje się, że w ciągu dnia będzie z niego korzystać nawet 50 tys. osób.

Stację będzie rozbudowywać konsorcjum firm: Trakcja PRKiI – Lider, ZUE oraz Comsa. Kontrakt zakłada wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych.

PLK skoordynują rozbudowę Warszawy Gdańskiej z remontem Mostu Gdańskiego. Ta inwestycja ruszy w tym samym czasie, co rozbudowa stacji. W ciągu dnia remontowana będzie konstrukcja przeprawy, natomiast w nocy techniczne składy mają dostarczać materiały. W planach jest wymiana blisko trzech kilometrów torów i podkładów kolejowych, naprawiane maja być stalowe przęsła, przyczółki i filary mostu. Prace mają się zakończyć we wrześniu 2016 roku. Wtedy pociągi będą mogły przejeżdżać przez most z prędkością 60 kilometrów na godzinę, czyli o 20 kilometrów szybciej niż teraz.

Most Gdański ma pół kilometra długości. Składa się z dwóch części: kolejowej i drogowo-tramwajowej. Usytuowany jest na linii kolejowej nr 20 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga. Każdego dnia przejeżdża nim blisko około 130 pociągów pasażerskich oraz 40 pociągów towarowych.

Reklama
Reklama

Inwestycja w warszawski węzeł obejmie modernizację trzech linii obwodowych, przez które będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów pasażerskich. Modernizację przejdzie również linia średnicowa podmiejska i dalekobieżna. W rezultacie będzie można uruchomić nowe trasy na osi północ-południe i wschód-zachód. W sumie powstanie 6 nowych przystanków, a 9 kolejnych zostanie zmodernizowanych. Pozwolą na lepsze połączenie z komunikacją miejską i sprawniejsze przesiadki do metra, tramwajów czy autobusów. Planowana jest także reaktywacja stacji Warszawa Główna. Wynika to z konieczności zaspokojenia zwiększającego się popytu na przewozy koleją o charakterze regionalnym i aglomeracyjnym Od wielu lat zwiększa się liczba pasażerów pociągów, w tym również Szybkiej Kolei Miejskiej, stąd potrzeba modernizacji i stworzenia nowej infrastruktury.

W ramach inwestycji wyremontowane zostaną najważniejsze wiadukty i mosty. Wszystko będzie kosztować ok. 25 miliardów złotych, które zostaną wydane do 2022 roku. Z tego najwięcej sfinansuje urząd miasta – 11 miliardów. 8 miliardów złotych wydadzą PLK, natomiast pozostałe 6 mld zł wyłoży PKP.

To pierwszy etap planowanej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego – zaplanowanych na kilka najbliższych lat inwestycji, dzięki którym do Warszawy będzie mogła docierać większa liczba pociągów.

Rozbudowa Warszawy Gdańskiej zaczyna się za ok. tydzień i potrwa pół roku. W tym czasie przebudowane zostaną tory w części północnej stacji, w sumie 8 kilometrów, a także urządzenia sterowania ruchem. Najważniejszą widoczną zmianą dokonaną dzięki inwestycji będzie budowa dodatkowego peronu. Miejsce pod niego zostało przygotowane już wcześniej – podczas pierwszego etapu prac modernizacyjnych, jeszcze w 2010 roku. Rozbudowa stacji jest konieczna ze względu na przyszłe przekierowanie na Gdański pociągów z dworców Warszawa Centralna, Zachodnia i Wschodnia. Dworzec Gdański zostanie w rezultacie przygotowany na zdecydowanie większy ruch, bo na czas modernizacji trasy średnicowej stanie się głównym dworcem kolejowym obsługującym ruch pociągów dalekobieżnych. Szacuje się, że w ciągu dnia będzie z niego korzystać nawet 50 tys. osób.

Reklama
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama