Rusza rozbudowa Warszawy Gdańskiej

Rusza rozbudowa jednej z najważniejszych stacji kolejowych stolicy – Warszawy Gdańskiej. Umowę wartą 43 miliony złotych podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Publikacja: 15.06.2015 14:48

Rusza rozbudowa Warszawy Gdańskiej

Foto: Fotorzepa, Adam Woźniak adw Adam Woźniak

To pierwszy etap planowanej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego – zaplanowanych na kilka najbliższych lat inwestycji, dzięki którym do Warszawy będzie mogła docierać większa liczba pociągów.

Rozbudowa Warszawy Gdańskiej zaczyna się za ok. tydzień i potrwa pół roku. W tym czasie przebudowane zostaną tory w części północnej stacji, w sumie 8 kilometrów, a także urządzenia sterowania ruchem. Najważniejszą widoczną zmianą dokonaną dzięki inwestycji będzie budowa dodatkowego peronu. Miejsce pod niego zostało przygotowane już wcześniej – podczas pierwszego etapu prac modernizacyjnych, jeszcze w 2010 roku. Rozbudowa stacji jest konieczna ze względu na przyszłe przekierowanie na Gdański pociągów z dworców Warszawa Centralna, Zachodnia i Wschodnia. Dworzec Gdański zostanie w rezultacie przygotowany na zdecydowanie większy ruch, bo na czas modernizacji trasy średnicowej stanie się głównym dworcem kolejowym obsługującym ruch pociągów dalekobieżnych. Szacuje się, że w ciągu dnia będzie z niego korzystać nawet 50 tys. osób.

Stację będzie rozbudowywać konsorcjum firm: Trakcja PRKiI – Lider, ZUE oraz Comsa. Kontrakt zakłada wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych.

PLK skoordynują rozbudowę Warszawy Gdańskiej z remontem Mostu Gdańskiego. Ta inwestycja ruszy w tym samym czasie, co rozbudowa stacji. W ciągu dnia remontowana będzie konstrukcja przeprawy, natomiast w nocy techniczne składy mają dostarczać materiały. W planach jest wymiana blisko trzech kilometrów torów i podkładów kolejowych, naprawiane maja być stalowe przęsła, przyczółki i filary mostu. Prace mają się zakończyć we wrześniu 2016 roku. Wtedy pociągi będą mogły przejeżdżać przez most z prędkością 60 kilometrów na godzinę, czyli o 20 kilometrów szybciej niż teraz.

Most Gdański ma pół kilometra długości. Składa się z dwóch części: kolejowej i drogowo-tramwajowej. Usytuowany jest na linii kolejowej nr 20 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga. Każdego dnia przejeżdża nim blisko około 130 pociągów pasażerskich oraz 40 pociągów towarowych.

Inwestycja w warszawski węzeł obejmie modernizację trzech linii obwodowych, przez które będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów pasażerskich. Modernizację przejdzie również linia średnicowa podmiejska i dalekobieżna. W rezultacie będzie można uruchomić nowe trasy na osi północ-południe i wschód-zachód. W sumie powstanie 6 nowych przystanków, a 9 kolejnych zostanie zmodernizowanych. Pozwolą na lepsze połączenie z komunikacją miejską i sprawniejsze przesiadki do metra, tramwajów czy autobusów. Planowana jest także reaktywacja stacji Warszawa Główna. Wynika to z konieczności zaspokojenia zwiększającego się popytu na przewozy koleją o charakterze regionalnym i aglomeracyjnym Od wielu lat zwiększa się liczba pasażerów pociągów, w tym również Szybkiej Kolei Miejskiej, stąd potrzeba modernizacji i stworzenia nowej infrastruktury.

W ramach inwestycji wyremontowane zostaną najważniejsze wiadukty i mosty. Wszystko będzie kosztować ok. 25 miliardów złotych, które zostaną wydane do 2022 roku. Z tego najwięcej sfinansuje urząd miasta – 11 miliardów. 8 miliardów złotych wydadzą PLK, natomiast pozostałe 6 mld zł wyłoży PKP.

To pierwszy etap planowanej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego – zaplanowanych na kilka najbliższych lat inwestycji, dzięki którym do Warszawy będzie mogła docierać większa liczba pociągów.

Rozbudowa Warszawy Gdańskiej zaczyna się za ok. tydzień i potrwa pół roku. W tym czasie przebudowane zostaną tory w części północnej stacji, w sumie 8 kilometrów, a także urządzenia sterowania ruchem. Najważniejszą widoczną zmianą dokonaną dzięki inwestycji będzie budowa dodatkowego peronu. Miejsce pod niego zostało przygotowane już wcześniej – podczas pierwszego etapu prac modernizacyjnych, jeszcze w 2010 roku. Rozbudowa stacji jest konieczna ze względu na przyszłe przekierowanie na Gdański pociągów z dworców Warszawa Centralna, Zachodnia i Wschodnia. Dworzec Gdański zostanie w rezultacie przygotowany na zdecydowanie większy ruch, bo na czas modernizacji trasy średnicowej stanie się głównym dworcem kolejowym obsługującym ruch pociągów dalekobieżnych. Szacuje się, że w ciągu dnia będzie z niego korzystać nawet 50 tys. osób.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca