To pierwszy etap planowanej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego – zaplanowanych na kilka najbliższych lat inwestycji, dzięki którym do Warszawy będzie mogła docierać większa liczba pociągów.
Rozbudowa Warszawy Gdańskiej zaczyna się za ok. tydzień i potrwa pół roku. W tym czasie przebudowane zostaną tory w części północnej stacji, w sumie 8 kilometrów, a także urządzenia sterowania ruchem. Najważniejszą widoczną zmianą dokonaną dzięki inwestycji będzie budowa dodatkowego peronu. Miejsce pod niego zostało przygotowane już wcześniej – podczas pierwszego etapu prac modernizacyjnych, jeszcze w 2010 roku. Rozbudowa stacji jest konieczna ze względu na przyszłe przekierowanie na Gdański pociągów z dworców Warszawa Centralna, Zachodnia i Wschodnia. Dworzec Gdański zostanie w rezultacie przygotowany na zdecydowanie większy ruch, bo na czas modernizacji trasy średnicowej stanie się głównym dworcem kolejowym obsługującym ruch pociągów dalekobieżnych. Szacuje się, że w ciągu dnia będzie z niego korzystać nawet 50 tys. osób.
Stację będzie rozbudowywać konsorcjum firm: Trakcja PRKiI – Lider, ZUE oraz Comsa. Kontrakt zakłada wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych.
PLK skoordynują rozbudowę Warszawy Gdańskiej z remontem Mostu Gdańskiego. Ta inwestycja ruszy w tym samym czasie, co rozbudowa stacji. W ciągu dnia remontowana będzie konstrukcja przeprawy, natomiast w nocy techniczne składy mają dostarczać materiały. W planach jest wymiana blisko trzech kilometrów torów i podkładów kolejowych, naprawiane maja być stalowe przęsła, przyczółki i filary mostu. Prace mają się zakończyć we wrześniu 2016 roku. Wtedy pociągi będą mogły przejeżdżać przez most z prędkością 60 kilometrów na godzinę, czyli o 20 kilometrów szybciej niż teraz.
Most Gdański ma pół kilometra długości. Składa się z dwóch części: kolejowej i drogowo-tramwajowej. Usytuowany jest na linii kolejowej nr 20 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga. Każdego dnia przejeżdża nim blisko około 130 pociągów pasażerskich oraz 40 pociągów towarowych.