W tej sprawie warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisał kolejną umowę ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządzającą kolejową infrastrukturą. Tego typu regularne badania prowadzone są na kolei od niedawna – praktycznie od 2013 roku. Umowa PLK z GDDKiA została podpisana w październiku 2014 roku.

- Na jej podstawie wykonaliśmy ponad 70 badań. Sprawdzaliśmy jakość zastosowanego przez wykonawców spółki budującej linie kolejowe betonu, kruszyw czy mieszanek mineralno – asfaltowych – wyjaśnia Agnieszka Stefańska, rzecznik warszawskiego oddziału GDDKiA.

Laboratorium, czyli Pion Technologii GDDKiA kontroluje jakość mazowieckich dróg zarówno na etapie ich budowy, jak i podczas eksploatacji. W listopadzie 2014 roku otrzymało ono akredytację Polskiego Centrum Akredytacji, będącą oficjalnym potwierdzeniem wysokiej jakości wykonywanych przez laboratorium badań. Certyfikat dla jednostki badawczej oznacza szereg korzyści. Jedną z nich jest fakt, że sprawozdania z badań wydawane przez laboratoria mogą być uznawane za granicą. Wydział Technologii z którego usług korzysta PKP PLK znajduje się w dostosowanym na potrzeby laboratorium budynku. W jego pomieszczeniach laboratoryjnych panują odpowiednie warunki środowiskowe oraz wymogi technologiczne, jak utrzymywanie i stały monitoring temperatury i wilgotności.

W latach 2010 – 2013 zainwestowano w nowoczesny sprzęt do mazowieckiego laboratorium około 9,5 mln zł. Tymczasem inwestycje we wszystkie laboratoria GDDKiA w całej Polsce wyniosły w latach 2010 – 2013 ok. 100 mln zł. Średnio w ciągu roku laboratorium bada ok. 4 tys. próbek, czyli wykonuje ok. 16 tys. badań rocznie.