Ciągle obowiązująca w Grupie Lotos strategia na lata 2012–2015 określa, że nadrzędnymi celami rozwoju koncernu są poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego, przerób ropy oraz handel produktami naftowymi. Jednym z kluczowych jej elementów jest również społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR – corporate social responsibility).
Konsekwentna realizacja zadań w tym zakresie spowodowała, że Grupa Lotos jest obecnie jedną z 24 firm notowanych na warszawskiej giełdzie, której akcje zaliczane są do indeksu Respect, czyli wskaźnika obejmującego firmy odpowiedzialne społecznie.
Filary strategii
Gdański koncern uczestnikiem indeksu Respect jest nieprzerwanie od chwili jego powstania, czyli od 19 listopada 2009 r. Kompleksowa strategia społecznej odpowiedzialności grupy kapitałowej powstała jednak wcześniej, bo już w 2008 r. Następnie w 2011 r. została zweryfikowana i obowiązuje do końca tego roku. Obecnie zarząd przygotowuje się do jej kolejnej aktualizacji.
Grupa Lotos określiła trzy filary strategii społecznej odpowiedzialności. Pierwszy zakłada tworzenie wartości korzystnych dla otoczenia społecznego. W jego ramach działalność Grupy Lotos polega m.in. na przestrzeganiu praw człowieka, w tym swobody wypowiedzi i wolności zrzeszania się.
Gdańska grupa przyczynia się też do tworzenia nowych miejsc pracy oraz podnoszenia kwalifikacji pracowników. Ponadto przeciwdziała wykluczeniu oraz innym problemom społecznym w obszarach zgodnych ze swoimi kompetencjami.