Reklama

Volkswagen inwestuje w Brazylii, chce też w Turcji

Volkswagen zainwestuje w brazylijską fabrykę 2,4 mld reali (520 mln euro). Niemcy rozmawiają też w Ankarze o tureckich podatkach na samochody, bo chcą zainwestować miliard euro w zakład produkcyjny.

Aktualizacja: 30.08.2019 17:33 Publikacja: 30.08.2019 17:31

Volkswagen inwestuje w Brazylii, chce też w Turcji

Foto: Bloomberg

O brazylijskiej inwestycji poinformował podczas wizyty w Wolfsburgu gubernator stanu Sao Paulo, Joao Doria, który bardzo stara się przyciągać kapitał i zapewniać warunki produkcji w stanie będącym ośrodkiem brazylijskiej motoryzacji. Wcześniej w tym roku zatwierdził ulgę 25 proc. w podatku VAT każdemu., kto zainwestuje minimum miliard reali i stworzy 400 miejsc pracy. Taki plan przyjęto, gdy GM dał w 2018 r. do zrozumienia, że może zamykać fabryki albo ograniczyć ich działalność, bo spodziewa się dużych strat.

Władze tego stanu podały, że Niemcy zainwestują w swój zakład w Sao Bernardo do Campo, w historycznej stolicy przemysłu samochodowego i stworzą 1000 miejsc pracy.

Z kolei Ford zapowiedział zamknięcie w Sao Bernardo do Campo swej najstarszej fabryki w Brazylii, co zagrozi pracy 3 tysiącom ludzi, ale gubernator Doria zareagował oferując kandydata do odkupienia zakładu; miejscowy producent CAOA zaczął rozmowy z Fordem.

Plany w Turcji

Volkswagen rozmawia też z władzami tureckimi, w lipcu podał, że nie podjął jeszcze decyzji o lokalizacji zakładu produkcyjnego pojazdów kilku marek, ale jest pozytywnie nastawiony do Turcji i jest bliski zdecydowania się. Informatorzy Reutera nie widzieli, jakich zapewnień dotyczących podatku od pojazdów Niemcy oczekują. W Turcji przy zakupie samochodu trzeba zapłacić specjalny podatek konsumpcyjny 45-60 proc. za silniki do 1,6 litra i 100-110 proc. za silniki do 2 litrów.

- VW jest zasadniczo gotów zainwestować w Turcji miliard euro. Jedyny pozostały wymóg dotyczy opodatkowania rynku pojazdów — powiedział jeden z nich i dodał, że władze szukają sposobu rozwiązania przyczyny niepokoju Volkswagena bez stawiania innych producentów w niekorzystnej sytuacji. Fiat, Renault, Ford, Hyundai i Toyota wyprodukowały w 2018 r. ponad 1,3 mln pojazdów tym kraju.

Reklama
Reklama

Volkswagen interesował się też nowym zakładem produkcyjnym w Bułgarii, ale według informatorów agencji, teraz jest bliższy sfinalizowania umowy z Turcją. — Pozostała tylko jedna kwestia — system opodatkowania — stwierdził drugi informator. — Nawet jeśli nie dojdzie do tego szybko, to sama obietnica zmiany systemu od pewnej daty w przyszłości powinna wystarczyć. Chcą z tym zwrócić się do prezydenta Turcji. Ostateczna decyzja pojawi się wkrótce — dodał.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama