Reklama

EKSPERCI BRANŻY – OPINIE: Perspektywy rozwoju w sprzedaży gazu

Prawie 70 proc. zapotrzebowania na gaz w Polsce przypada na odbiorców biznesowych. Sprzedawcy coraz chętniej włączają błękitne paliwo do swojej oferty. W połowie 2015 r. koncesję na obrót paliwami gazowymi posiadało 151 podmiotów, z czego 57 przedsiębiorstw aktywnie uczestniczyło w obrocie gazem ziemnym.

Publikacja: 17.09.2015 14:55

EKSPERCI BRANŻY – OPINIE: Perspektywy rozwoju w sprzedaży gazu

Foto: materiały prasowe

Do tego kroku zachęcają zarówno przepisy unijne, jak i wprowadzenie w Polsce rynku finansowego na TGE, które ma zapewnić jego dywersyfikację. Powstaje miejsce dla nowych, wchodzących graczy, którzy chcą skorzystać z przestrzeni na rynku – co nie jest jednak proste. Duzi gracze i niezależni sprzedawcy energii, którzy mają ugruntowaną pozycję już od dawna działają w tym obszarze. Spółka Energia dla firm SA, jeden z największych niezależnych sprzedawców, pewnie wkroczyła w ten rynek i zbudowała ofertę uszytą na miarę potrzeb przedsiębiorców z sektora MSP. Gazowy debiut, do którego spółka przygotowywała się od dawna, przypadł na listopad ubiegłego roku. Niedługo po tym, już w pierwszym kwartale 2014 roku, firma podwoiła wolumen sprzedaży błękitnego paliwa.

- Włączyliśmy gaz do naszego portfolio, ponieważ zgodnie ze strategią firmy chcemy oferować najlepsze i najbardziej kompleksowe rozwiązania energetyczne na rynku. Mały Trójpak Energetyczny pozwolił nam na działania w tym obszarze i ubieganie się o koncesję na sprzedaż gazu, z czego skorzystaliśmy. Jak pokazują wyniki, było to dobre posunięcie. Mimo że trzon naszej działalności nadal stanowi sprzedaż energii elektrycznej, to wprowadzenie do oferty gazu okazało się świetnym rozwiązaniem. Docenili je nasi klienci, a nam pozwoliło zawalczyć o kontrakty z zupełnie nowymi podmiotami. Stawiamy na rozwój elastycznego portfela usług, bo to przynosi wymierne efekty i odpowiada na oczekiwania rynku – mówi Jerzy Miszczak, Dyrektor ds. Tradingu Energii dla firm SA. Przypomnijmy, że jeszcze w 2011 roku na zmianę sprzedawcy zdecydowało się zaledwie 21 tysięcy polskich firm. Rok później liczba ta potroiła się, a trend zwyżkowy trwa do dziś i jest coraz wyraźniejszy.

Kiedy porównać Polskę z rynkami Europy Zachodniej można śmiało powiedzieć, że ta tendencja będzie się utrzymywać przez kilka najbliższych lat. Za tym pójdzie wspomniany rozwój branży, a tym samym konkurencji. Nowe podmioty sprzedające energię mają bardzo utrudnione zadanie, ich szanse na konkurowanie z takimi spółkami jak choćby wspomniana Energia dla firm SA są coraz trudniejsze. Wypracowane przez lata modele sprzedaży, systemy IT, specjalistyczne doradztwo oraz produkty opracowane na podstawie zdobytego doświadczenia i kilkuletniej obecności na rynku zyskały już uznanie klientów. Firmy z sektora MSP, świadomie wybierając ofertę, mogą liczyć na oszczędności rzędu od 5 do 12 proc. To oczywiście zależy od wielkości zużycia w danym przedsiębiorstwie. Oszczędność wynika z faktu, że dobrze dobrana oferta przenosi w sposób elastyczny to, co się dzieje na rynkach hurtowych gazu. – W Energii dla firm korzystamy m.in. z możliwości połączeń transgranicznych pozyskując paliwo gazowe w cenie niższej, niż jest ono dostępne na rynku polskim – wyjaśnia Miszczak.

Kolejnym krokiem po wprowadzeniu obliga gazowego i ujednoliceniu ceny hurtowej dla sprzedawców gazu ma być sukcesywne znoszenie taryf. W pierwszej kolejności taryfy mają być zniesione dla tych przedsiębiorstw, które zużyły co najmniej 25 mln m sześc. gazu wysokometanowego w poprzednim roku kalendarzowym.

Liberalizacji rynku towarzyszyło kilka istotnych czynników takich jak: nadpodaż gazu na rynku europejskim, duże zainteresowanie klientów zmianą dotychczasowego sprzedawcy gazu, wprowadzenie obliga giełdowego, co skutkowało zwiększeniem hurtowego obrotu gazem na Towarowej Giełdzie Energii (TGE). W ubiegłym roku po uruchomieniu obliga dało się zauważyć rosnące zainteresowanie klientów zmianą sprzedawcy gazu ziemnego. Szczególnie odbiorcy zużywający dużo gazu, dostrzegli wynikające z tego oszczędności. To zainteresowanie będzie wzrastać, co widać już w tym roku. Dlatego ten rok i następny będą czasem prawdziwych zmian na rynku gazu w Polsce. Można się spodziewać, że ze zmiany sprzedawcy skorzysta od 20 tys. do 40 tys. klientów o szacowanym wolumenie odzwierciedlającym ok. 20 proc. rynku gazu w Polsce.

Reklama
Reklama

1. Co w przypadku małych odbiorców: Tu na zwolnienie z taryf nie ma jeszcze widoków. Ceny nadal będą regulowane przez URE?

Aby stworzyć konkurencyjną ofertę, należy zaoferować odbiorcom gaz tańszy niż robi to obecny dostawca – tym samym, cena musi być niższa od taryfowej. M.in. stąd oczekiwania dotyczące zniesienia obowiązku taryfowania. Docelowo oferta dla odbiorców prawdopodobnie pójdzie w kierunku dostarczania gazu i energii przez jednego dostawcę.

2. Bariery legislacyjne – długotrwały okres zmiany sprzedawcy, mnogość faktur – czy radzicie sobie z tym problemem?

Działamy w ramach obowiązującego prawa i przepisów. Jednocześnie staramy się aby nasze postulaty dotyczące uproszczenia procedur były słyszalne i docierały do ludzi i instytucji odpowiedzialnych za ich zmianę. To, co możemy zrobić w tych warunkach i czym się zajmujemy, to podnoszenie wciąż bardzo niskiej świadomości odbiorców o możliwości zmiany sprzedawcy. Mimo formalnego prawa do zmiany sprzedawcy energii obowiązującego od 2007 r., początkowo niewielu odbiorców zdecydowało się na taki ruch, co wynika z niskiej świadomości. Ten obszar edukacji jest dla nas bardzo ważny.

3. Czy rzeczywiście na rynku brakuje wiedzy na temat możliwości zmiany sprzedawcy?

Mimo ośmiu lat funkcjonowania wolnego rynku, budowanie świadomości wśród potencjalnych klientów nadal jest ważne, by mogła zaistnieć realna konkurencja. W tym celu moim zdaniem konieczne jest np. prowadzenie kampanii promocyjnej przede wszystkim przez Urząd Regulacji Energetyki, rozpowszechnienie kalkulatorów porównujących oferty poszczególnych spółek, minimalizacja trudności dla konsumentów związanych z procesem zmiany sprzedawcy.

Reklama
Reklama

Starania Energii dla firm SA spowodowały skrócenie czasu zmiany sprzedawcy i uproszczenie zapisów na fakturze. W imieniu klienta przejmujemy wszystkie sprawy administracyjne związane ze zmianą sprzedawcy energii na podstawie pełnomocnictwa. Tak samo dzieje się w przypadku zmiany sprzedawcy gazu.

Biznes
Chiny kontra USA, konsumpcja napędza PKB, wymiana handlowa UE z Rosją
Biznes
Kielce: jak co roku centrum światowej debaty o obronności
Biznes
PKO BP czy Orlen? Która spółka jest warta więcej?
Materiał Partnera
Sektor piwowarski: dobry pracodawca, solidny podatnik i partner rolnictwa
Biznes
Branża piwowarska w kryzysie. Alarmują browary i eksperci
Reklama
Reklama