Michelin zamyka 3 fabryki w Europie

Francuska grupa oponiarska zamknie do połowy 2018 r. trzy fabryki w Europie zatrudniające 1618 ludzi, a na koszty tej reorganizacji odpisze z bilansu 2015 r. 280 mln euro. W Polsce nie będzie żadnych zmian.

Publikacja: 04.11.2015 09:25

Reorganizacja — zamykanie fabryk i zwiększanie produkcji w innych — będzie dotyczyć Włoch, W. Brytanii i Niemiec, bo „od kilku lat konkurencja i kryzys wpłynęły na trwale na europejski rynek opon, zwłaszcza nowych i bieżnikowanych do ciężarówek" — wyjaśniła grupa z Clermont-Ferrand.

Dyrektor generalny Michelina ds. operacyjnych Florent Menegaux wyjaśnił, że rynek opon do ciężarówek w Europie zmalał od 2007 r. o 25 proc., z 21 mln sztuk do 16 mln. W tym czasie konkurencja wzrosła wraz z pojawieniem się dostawców z Azji, których sprzedaż skoczyła o 108 proc. Rynek eksportowy jest również bardzo trudny, bo w Ameryce Płd. nastąpił duży spadek, w Azji Płd -Wsch też choć mniejszy, a w Europie Wschodniej sprzedaż zmalała.

We Włoszech, gdzie grupa produkuje ponad 10 proc. opon w Europie i zatrudnia ponad 4 tys. ludzi cięcia dotkną 578 miejsc pracy. Do połowy 2016 r. zostanie zamknięty dział bieżnikowania w Alessandrii, a do końca 2016 r. zakład półproduktów w Fossano. (400 osób). Ich produkcję przejmą inne fabryki grupy w Europie albo producenci z zewnątrz.

Michelin zainwestuje we Włoszech 180 mln euro w Cuneo (2 tys. ludzi) i Alessandrii (800) w zwiększenie produkcji opon do aut osobowych, furgonetek i ciężarówek produkowanych do 2020 r. Równolegle ulegnie reorganizacji sieć dystrybucji, ośrodki w Rzymie i Turynie po modernizacji będą obsługiwać całe Włochy, sklep w Tribano (28) zostanie zamknięty do końca 2017 r.

W W. Brytanii, gdzie grupa zatrudnia 2500 ludzi Michelin rozwinie segmenty z przyszłością: produkcję opon do aut osobowych, furgonetek i bieżnikowanie. Zainwestuje 85 mln euro w Dundee i Stoke-on-Trent w 110 nowych miejsc pracy i zwiększenie produkcji o 30 proc., ale do końca 2018 r. zamknie fabrykę opon do ciężarówek w Ballymena w Irlandii Płn. (860).

W Niemczech zniknie 180 miejsc pracy w zakładzie bieżnikowania w Oranienburgu, przeznaczonym do zamknięcia do końca 2016 r. Jego działalność przejmie francuska fabryka w Avallon.

We wszystkich przypadkach redukowania zatrudnienia Michelin zapewni możliwie najpełniejsze działania osłonowe. Michelin zatrudnia w Europie ponad 65 tys. ludzi, a jego 40 fabryk zapewniają 40 proc. produkcji.

Francuzi dokonają ponadto jednorazowego odpisu 75 mln euro na pokrycie kosztów odroczenia rozpoczęcia produkcji opon do pojazdów inżynierii lądowej EarthMover w Chennai w Indiach z powodu spadku popytu na tamtejszym rynku. Dział opon do ciężarówek istniejący tam od 2013 r. zwiększa stale produkcję.

reuters, boursier.com, p.r.

Reorganizacja — zamykanie fabryk i zwiększanie produkcji w innych — będzie dotyczyć Włoch, W. Brytanii i Niemiec, bo „od kilku lat konkurencja i kryzys wpłynęły na trwale na europejski rynek opon, zwłaszcza nowych i bieżnikowanych do ciężarówek" — wyjaśniła grupa z Clermont-Ferrand.

Dyrektor generalny Michelina ds. operacyjnych Florent Menegaux wyjaśnił, że rynek opon do ciężarówek w Europie zmalał od 2007 r. o 25 proc., z 21 mln sztuk do 16 mln. W tym czasie konkurencja wzrosła wraz z pojawieniem się dostawców z Azji, których sprzedaż skoczyła o 108 proc. Rynek eksportowy jest również bardzo trudny, bo w Ameryce Płd. nastąpił duży spadek, w Azji Płd -Wsch też choć mniejszy, a w Europie Wschodniej sprzedaż zmalała.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika