Reorganizacja — zamykanie fabryk i zwiększanie produkcji w innych — będzie dotyczyć Włoch, W. Brytanii i Niemiec, bo „od kilku lat konkurencja i kryzys wpłynęły na trwale na europejski rynek opon, zwłaszcza nowych i bieżnikowanych do ciężarówek" — wyjaśniła grupa z Clermont-Ferrand.

Dyrektor generalny Michelina ds. operacyjnych Florent Menegaux wyjaśnił, że rynek opon do ciężarówek w Europie zmalał od 2007 r. o 25 proc., z 21 mln sztuk do 16 mln. W tym czasie konkurencja wzrosła wraz z pojawieniem się dostawców z Azji, których sprzedaż skoczyła o 108 proc. Rynek eksportowy jest również bardzo trudny, bo w Ameryce Płd. nastąpił duży spadek, w Azji Płd -Wsch też choć mniejszy, a w Europie Wschodniej sprzedaż zmalała.

We Włoszech, gdzie grupa produkuje ponad 10 proc. opon w Europie i zatrudnia ponad 4 tys. ludzi cięcia dotkną 578 miejsc pracy. Do połowy 2016 r. zostanie zamknięty dział bieżnikowania w Alessandrii, a do końca 2016 r. zakład półproduktów w Fossano. (400 osób). Ich produkcję przejmą inne fabryki grupy w Europie albo producenci z zewnątrz.

Michelin zainwestuje we Włoszech 180 mln euro w Cuneo (2 tys. ludzi) i Alessandrii (800) w zwiększenie produkcji opon do aut osobowych, furgonetek i ciężarówek produkowanych do 2020 r. Równolegle ulegnie reorganizacji sieć dystrybucji, ośrodki w Rzymie i Turynie po modernizacji będą obsługiwać całe Włochy, sklep w Tribano (28) zostanie zamknięty do końca 2017 r.

W W. Brytanii, gdzie grupa zatrudnia 2500 ludzi Michelin rozwinie segmenty z przyszłością: produkcję opon do aut osobowych, furgonetek i bieżnikowanie. Zainwestuje 85 mln euro w Dundee i Stoke-on-Trent w 110 nowych miejsc pracy i zwiększenie produkcji o 30 proc., ale do końca 2018 r. zamknie fabrykę opon do ciężarówek w Ballymena w Irlandii Płn. (860).

W Niemczech zniknie 180 miejsc pracy w zakładzie bieżnikowania w Oranienburgu, przeznaczonym do zamknięcia do końca 2016 r. Jego działalność przejmie francuska fabryka w Avallon.

We wszystkich przypadkach redukowania zatrudnienia Michelin zapewni możliwie najpełniejsze działania osłonowe. Michelin zatrudnia w Europie ponad 65 tys. ludzi, a jego 40 fabryk zapewniają 40 proc. produkcji.

Francuzi dokonają ponadto jednorazowego odpisu 75 mln euro na pokrycie kosztów odroczenia rozpoczęcia produkcji opon do pojazdów inżynierii lądowej EarthMover w Chennai w Indiach z powodu spadku popytu na tamtejszym rynku. Dział opon do ciężarówek istniejący tam od 2013 r. zwiększa stale produkcję.

reuters, boursier.com, p.r.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM