Starwood Hotels and Resorts, właściciel m.in Sheratona podpisał umowy o zarządzaniu kubańskimi hotelami

W przeddzień wizyty prezydenta USA na Kubie Starwood Hotels and Resorts, właściciel m.in Sheratona podpisał dwie umowy o zarządzaniu kubańskimi hotelami.

Publikacja: 20.03.2016 12:48

Starwood Hotels and Resorts, właściciel m.in Sheratona podpisał umowy o zarządzaniu kubańskimi hotelami

Foto: 123rf.com

To kolejny sygnał, że Amerykanie nie zamierzając czekać z rozwojem biznesu na wyspie.

Kubańska baza hotelowa lata świetności ma dawno za sobą. Wprawdzie zainwestowały tutaj hiszpańskie sieci Melia i Iberostar, ale z reguły nawet obiekty znajdujące się w najlepszych punktach wyspy są kiepsko zarządzane i niedoinwestowane. Teraz Sheraton wybrał prawdziwe hawańskie perełki których właścicielem jest państwo: Hotel Inglaterra przy Parku Centralnym tuż koło najstarszej części miasta i Hotel Quinta Avenida na Miramarze. Jeszcze w tym roku zmieni się tam zarząd, który będzie pochodził wyłącznie z sieci Starwooda, pracownicy przejdą szkolenia, bo personel w nich ma być miejscowy.

Wiceprezes Starwooda, Jorge Giannatassio powiedział, że kubański kontrakt jego firmy, to kluczowy moment w jej rozwoju. I że z pewnością przyjdą kolejne. Obiecał jednocześnie, że dojdzie do wyraźnej poprawy jakości usług w kubańskich hotelach.

Hotel Inglaterra należy do Gran Caribe, kubańskiej państwowej agencji turystycznej, teraz zostanie włączony do sieci ekskluzywnych placówek Starwood Luxury Collection. Z kolei Quinta Avenida, dotychczas zarządzania przez Gaviotę, firmę turystyczną należącą do wojska będzie włączony do Four Points, czyli sieci biznesowych placówek Starwooda. Żeby rozpocząć biznes na Kubie Starwood musiał uzyskać licencję z Departamentu Skarbu. Oprócz Quinta Avenida i Inglaterra Starwood chce przejąć również prowadzenie hotelu Santa Isabel i czwartej placówki, której nazwy na razie nie podaje. W sprawie Santa Isabel położonego tuż nad zatoką, Starwood już podpisał list intencyjny z Habaguanexem, do którego należy znaczna część nieruchomości położonych w starej części miasta.

Okazji przejęcia atrakcyjnych obiektów szuka również Marriott International, który także wystąpił do Departamentu Stanu o licencję na działalność na Kubie. Czas nagli, bo placówek nadających się do przebudowy i unowocześnienia jest sporo, a po wizycie Obamy spodziewany jest prawdziwy najazd amerykańskich turystów, po tym jak zniesiony został zakaz podróży na wyspę. Istnieją także możliwości podróży indywidualnych. Oczekuje się również, że podczas wizyty Baracka Obamy zostanie podpisana umowa o ruchu lotniczym, a amerykańscy przewoźnicy chcieliby wykonywać do kubańskich portów przynajmniej 100 lotów dziennie. Dzisiaj na tych trasach latają jedynie czartery oferujące codziennie łącznie 15 połączeń.

Kubańska baza hotelowa najlepsze czasy ma dawno za sobą. Pokoje nawet w tych najdroższych placówkach są bardzo skromnie wyposażone, klimatyzacja najczęściej oznacza otwarcie okna, wilgoć powoduje, że często czuje się charakterystyczny zapach pleśni. Ale większość z nich ma za sobą wspaniałe historie. Jorge Giannatassio nie ukrywa, że chętnie rozszerzyłby swoją kubańską działalność także na inne miasta, nie mówiąc o karaibskich kurortach, do których amerykańskie firmy nadal nie mają dostępu.

Kubańska turystyka kwitnie. W 2015 roku odnotowano tutaj 3,1 mln przyjazdów, o 17,6 proc. więcej, niż rok wcześniej. Najliczniej przyjeżdżają tu Kanadyjczycy, Niemcy, Francuzi i Brytyjczycy. Polacy za Irlandczykami są jest na 10. miejscu.

Atrakcyjność Kuby zwiększyła się ostatniej jesieni, kiedy już otwarcie na Stany Zjednoczone stało się faktem. Wielu turystów chciało „zdążyć przed McDonald'sem" i zobaczyć wyspę, która jeszcze nie została „zepsuta" i zmieniona w typowy karaibski kurort, jakich jest mnóstwo na Bahamach, czy w Meksyku. Po wizycie Obamy prawdziwa Kuba zacznie znikać i rzeczywiście pojawienie się sieci McDonald's, czy Kentucky Fried Chicken jest kwestią miesięcy, a nie lat.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?