W pierwszych trzech miesiącach 2016 r. oddano do użytku w Polsce niecałe 25 tys. mkw. powierzchni handlowej. Rynek wzbogacił się o jedno centrum handlowe - Galerię Glogovia (21 tys. mkw.). Zakończono też jeden z etapów (3,5 tys. mkw.) rozbudowy Atrium Promenada w Warszawie. "Pierwsze trzy miesiące roku nigdy nie obfitują w otwarcia" - podkreśla Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.
W budowie jest 660 tys. mkw. powierzchni handlowej, m.in. w Poznaniu centrum Posnania (99 tys. mkw.), we Wrocławiu Wroclavia (64 tys. mkw.), w Warszawie Galeria Północna (64 tys. mkw.) i w Gdańsku Forum Gdańsk (62 tys. mkw.).
"Do gry wracają aglomeracje, gdzie znajduje się 75 proc. całej powierzchni w budowie. Przy tym zainteresowanie deweloperów najmniejszymi rynkami nie słabnie. W miastach poniżej 100 tys. mieszkańców znajduje się 25 proc. budowlanych obiektów" - mówi Dominika Jędrak, dyrektor działu doradztwa i badań rynku Colliers International.
Z raportu tej firmy wynika, że budowane w Polsce galerie dostarczają w tym roku o połowę mniej powierzchni niż w 2015 r. Łatwo to połączyć ze wzrostem konkurencji w ostatnich latach. Odpowiedzią na nią są rewitalizacje, przebudowy i rozbudowy obiektów handlowych.