Reklama
Rozwiń
Reklama

4 KROKI do obniżenia kosztów kredytu firmowego

W BAAK obserwujemy przypadki, gdy firmy ponoszą wysokie koszty kredytów, albo stawiane przez banki warunki kredytowe ograniczają ich rozwój. Radzimy co zrobić w takiej sytuacji.

Publikacja: 30.09.2019 10:43

4 KROKI do obniżenia kosztów kredytu firmowego

4 kroki BAAKoptima to:

 

Rating kredytowy

– czyli diagnoza sytuacji finansowej firmy (historyczna, bieżąca i perspektywiczna), zebrana w jedną, syntetyczną miarę, odniesioną do wzorca.

Działania naprawcze

Reklama
Reklama

– czyli katalog szybkich działań naprawczych, dedykowanych dla współpracujących z nami firm.

Credit Story

– czyli budowa spójnej historii kredytowej. Zebranie w jedną przejrzystą i estetyczną prezentację założeń przedsięwzięcia, wspartych modelem finansowym.

Road Show

  – czyli prezentacja zamierzeń kredytowych w kilku bankach, celem porównania warunków kredytowych banków i wyboru najkorzystniejszej oferty.

 

Reklama
Reklama

Krok pierwszy:

1)    Rating kredytowy czyli diagnoza sytuacji finansowej zebrana w jedną syntetyczną miarę wraz z rekomendacjami ulepszeń.

Każda firma jest inna. Banki stosują zaś uśrednione wzorce do mierzenia ryzyka kredytowego, do którego porównują każdego kredytobiorcę. Ten wzorzec pozwala na określenie jaki jest rating kredytowy firmy.

Rating jest integralnym elementem każdego procesu kredytowego w bankach. Stanowi on ocenę ryzyka kredytowego poszczególnych kredytobiorców.

Gdy firma współpracuje z BAAK, oszacowanie ratingu jest pierwszym krokiem do działania. Zbudowanie niezależnej charakterystyki firmy z perspektywy ryzyka kredytowego, pozwala nam obliczyć miary ryzyka zebrane w jeden profil ryzyka, co prawda niezależny od banku, ale bazujący na jego logice.

Reklama
Reklama

Krok drugi:

2)    Działania naprawcze czyli katalog szybkich zadań, których celem jest naprawa gospodarki finansowej firmy.

 

Celem działań naprawczych, do których zaliczamy np. redukcję wybranych kosztów, konwersję pożyczek właścicielskich na kapitał, zmianę struktury terminowej zobowiązań poprzez uzgodnione plany spłaty, jest poprawa wskaźników ryzyka, które uwzględnia rating kredytowy.

Są to zarówno czynniki jakościowe, jak również ilościowe, opisujące kondycję finansową kredytobiorcy:

Reklama
Reklama

jakość i adekwatność kapitału,

wielkość i jakość aktywów,

płynność,

rentowność,

stabilność źródeł finansowania,

Reklama
Reklama

sprawność działania,

zdolność do obsługi zadłużenia.

Po tym jak w pierwszym kroku wiemy co mamy poprawić, trzeba zebrać to w konkretny plan i nie zwlekać z działaniem, aby rating, a dokładnie jego główne parametry poprawiły się szybko i efektywnie.

Działamy zgodnie z zasadą:  Lepszy rating = niższe ryzyko = niższe ceny i lepsze warunki kredytów

Reklama
Reklama

Działania naprawcze powinny sprawić, że nasz rating docelowy będzie prezentował się lepiej.

 

Następnie krok trzeci

3)    Credit Story, czyli spójna profesjonalna prezentacja przedsięwzięcia

 

Pracując nad poprawą kondycji finansowej klienta poznajemy otoczenie w którym działa, dowiadujemy się jakimi prawami rządzi się jego branża, jakie są perspektywy i czego klient oczekuje.

To wszystko, razem z oceną kondycji finansowej, głównymi parametrami wyliczanymi na podstawie ratingu, zbieramy w jedną, pełną prezentację przedsięwzięcia kredytowego.

Jest to tzw. credit story, dzięki któremu bank nie otrzymuje gołych liczb, ale spójną i w miarę syntetyczną prezentację transakcji i klienta. Tworzymy przekaz „opakowany” w język bankowy.

 

4)    Road show. TermSheet  i pozyskanie finansowania

 

Mając spójny materiał prezentujący klienta i przedsięwzięcie, musimy się wspólnie dobrze zaprezentować w bankach!

Wychodzimy z propozycją finansowania do kilku banków, ponieważ nigdy nie wiadomo kto w danym momencie będzie miał apetyt na proponowany rodzaj transakcji.

Prezentacja profilu ryzyka, a następnie negocjacje są bardzo ważnymi punktami na ścieżce optymalizacji kosztów kredytu. Każdemu przecież zależy na jak najlepszej ofercie, czyli kredycie dopasowanym pod względem warunków oraz cen. Na spotkaniach z Bankami dobrze przygotowane materiały wspieramy naszą znajomością reguł bankowych oraz zdolnościami negocjacyjnymi.

Finalnie wspólnie wybieramy najlepszą ofertę kredytową i asystujemy przy zawarciu umowy kredytowej.

Dobry kredyt to taki, w którym cena odpowiada profilowi ryzyka firmy, a jasne warunki nie krępują rozwoju.

W BAAK pomagamy firmom pozyskiwać dług, optymalizować jego koszty i warunki oraz prowadzić procesy miękkiej restrukturyzacji, dzięki pracy bardzo doświadczonego zespołu partnerów i profesjonalnemu kontaktowi z bankiem

Zapraszamy FIRMY do wspólnego przejścia 4krokowej ścieżki poprawy kosztów i warunków kredytowych.

- Krzysztof Dresler

Autorem jest członek zarządu Biura Analiz Aplikacji Kredytowych. W przeszłości był wiceprezesem PKO BP SA, odpowiedzialnym za ryzyko.

Materiał powstał przy współpracy z BAAK

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama