Reklama

DPD i InPost uruchomia bezgotowkowe uslugi kurierskie

DPD jako pierwsza firma z branży wyposaży ponad 4,5 tys. doręczycieli w terminale płatnicze. Bezgotówkowa usługa ruszy w listopadzie – dowiedziała się „Rzeczpospolita". Podobne rozwiązania szykują InPost, Poczta Polska i DHL.

Aktualizacja: 06.10.2016 19:57 Publikacja: 06.10.2016 19:35

DPD i InPost uruchomia bezgotowkowe uslugi kurierskie

Foto: 123RF

Choć Polacy coraz częściej kupują online, to za e-zakupy chętniej płacą w sposób tradycyjny – przy odbiorze. Polska pod względem popularności tzw. modelu dostaw za pobraniem należy do absolutnej europejskiej czołówki. W zależności od badań w ten sposób towar online kupuje od 16 do nawet ponad 50 proc. rodzimych internautów. Problem w tym, że do tej pory kurier przyjmował tylko gotówkę. A to wiązało się z koniecznością przygotowania dokładnie odliczonej kwoty. Branża kurierska była jedną z ostatnich, które nie posiadały systemu akceptacji kart płatniczych. Teraz – za sprawą największego operatora na tym rynku, francuskiej firmy DPD – to się zmieni.

Sposób na dodatkowe 5 proc. rynku

– Wdrażamy system płatności kartami bezpośrednio u kuriera. Nad projektem pracowaliśmy od roku. To będzie rozwiązanie masowe. W terminale płatnicze wyposażymy wszystkich naszych kurierów – mówi nam Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.

U kuriera kartą będzie można płacić za zamówioną paczkę, ale też za nadawaną przesyłkę. Rozwiązanie, realizowane wspólnie z mBankiem oraz firmą IT Card, klientom będzie udostępnione w listopadzie. Na początek w Warszawie.

– Stolica stanowi 25 proc. naszego biznesu w zakresie doręczania przesyłek – tłumaczy prezes DPD.

Kolejne w harmonogramie są inne miasta: Katowice, Poznań, Wrocław, Gdańsk czy Kraków. – Nie wykluczamy jednak, że w części aglomeracji uda się wdrożyć płatności kartą równolegle z Warszawą. Usługa w całej Polsce dostępna będzie już w przyszłym roku. To projekt, który długofalowo pomoże nam zdobywać rynek kurierski – deklaruje Nawłoka.

Reklama
Reklama

DPD ma 30 proc. rynku kurierskiego w naszym kraju. – Spodziewam się, że jeśli konkurencja nie będzie w stanie szybko odpowiedzieć na naszą usługę kartową, możemy zyskać do 5 proc. rynku w skali najbliższych pięciu lat – zaznacza prezes Nawłoka.

Ale na bierność konkurencji nie ma co liczyć. Rynek usług kurierskich wart jest bowiem ok. 5 mld zł i szybko rośnie. Zdaniem ekspertów rywalizacja w tym segmencie przybiera na sile, co wymusza wprowadzanie nowych funkcjonalności oraz ułatwień dla klientów.

– Jedną z najwygodniejszych metod dla osób dokonujących transakcji jest płatność za pobraniem. Dziś większość ludzi posługuje się głównie kartami płatniczymi, a gotówka schodzi na dalszy plan. Sklepy internetowe i kurierzy w odpowiedzi na te tendencje rynkowe wdrożą nowe rozwiązania, by zwiększać efektywność oraz liczbę transakcji – komentuje „Rzeczpospolitej" Witold Szczurek, prezes Inforsysu.

Jak ustaliliśmy, na płatności kartami postawić chcą InPost, Poczta Polska (PP) i DHL.

Konkurencja nie odpuszcza

InPost nowy system zacznie wdrażać jeszcze w tym roku.

– Obecnie można płacić kartą w blisko 1,8 tys. z 2 tys. paczkomatów, więc wprowadzenie płatności mobilnych jest dla nas kolejnym krokiem w rozwoju usług. W tej chwili prowadzimy testy wewnętrzne usługi płatności, którą będziemy oferowali we współpracy z MasterCard – mówi Wojciech Kądziołka, rzecznik InPostu.

Reklama
Reklama

Komercyjne uruchomienie usługi na terenie najważniejszych miast planowane jest przed tegorocznym świątecznym szczytem paczkowym.

Zbigniew Baranowski, rzecznik PP, zapewnia, że państwowa spółka też zaoferuje bezgotówkowe płatności bezpośrednio u kurierów.

– Prowadzimy prace nad przygotowaniem takiego rozwiązania. Będzie to funkcjonalność skierowana do klientów rynku e-commerce. Już wprowadzamy terminale w naszych placówkach – dodaje.

Jak wyjaśnia Tomasz Buraś, dyrektor zarządzający DHL Express, rynek usług kurierskich jest dziś jednym z niewielu obszarów, w którym płatności mobilne nie są dostępne. Tłumaczy to m.in. wysokimi kosztami związanymi z taką usługą oraz wymaganiami infrastrukturalnymi.

– Te, obok opłaty za usługę przewozu międzynarodowej przesyłki, muszą uwzględniać bowiem opcję uiszczenia należności celno-podatkowych. To wymaga stworzenia zharmonizowanego i niezawodnego rozwiązania – podkreśla nasz rozmówca.

Jak dodaje, konsumenci coraz częściej wybierają płatności kartami. – Mając na uwadze wymagania klientów, wciąż udoskonalamy ofertę. DHL już daje możliwość dokonania płatności kartą za międzynarodowe przesyłki ekspresowe we wszystkich placówkach DHL Express w Polsce i większości partnerskich punktów przyjęć i nadań. W przypadku systemu płatności bezgotówkowych bezpośrednio u kurierów jesteśmy na etapie poszukiwania najkorzystniejszego rozwiązania. To tylko kwestia czasu, by płatności bezgotówkowe stały się standardem – przekonuje dyrektor zarządzający DHL Express.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama