Volkswagen umacnia się w Groclinie

Konkurencja chce podebrać Volkswagenowi Groclin ważnego dostawcę. Koncern może kupić biznes tapicerkowy lub nawet przejąć giełdową spółkę.

Aktualizacja: 07.05.2017 20:18 Publikacja: 07.05.2017 19:46

Volkswagen umacnia się w Groclinie

Foto: Bloomberg

W piątek notowania Groclinu rosły nawet o prawie 20 proc., do 13,7 zł. W samym kwietniu kurs zjechał jednak o 28 proc., do 10,4 zł – inwestorom nie spodobała się nowa strategia, zakładająca m.in. docelowo sprzedaż głównego biznesu, związanego z produkcją poszyć do foteli samochodowych.

Piątkowa zwyżka to efekt porozumienia głównych akcjonariuszy Groclinu (dwie spółki kontrolowane przez prezesa André Gerstnera) z kluczowym kontrahentem przedsiębiorstwa – Grupą Volkswagen.

Umowa zakłada dwa scenariusze. Motoryzacyjny gigant uzyskał prawo pierwokupu – lub wskazania zewnętrznego nabywcy – akcji od Gerstner Managementholding i Kabelconcept Hornig – obecnie wehikuły kontrolują 36,3 proc. kapitału. Poza tym Volkswagen (lub wskazany przez niego podmiot) uzyskał prawo pierwokupu samego biznesu produkcji poszyć fotelowych.

Cytowany w komunikacie prezes Gerstner podkreślił, że Volkswagen i Groclin porozumiały się co do nowych warunków finansowych współpracy, co powinno się przełożyć na wzrost sprzedaży i poprawę rentowności. – Nie słyszałem o podobnej umowie z polskim partnerem, Volkswagen niezwykle rzadko wiąże się aż tak blisko z partnerami biznesowymi – skomentował Gerstner.

Nic dziwnego. Według naszych informacji Volkswagen, zawierając porozumienie, chce chronić swoje źródło dostaw, a przede wszystkim jego stabilność – pojawiło się bowiem zagrożenie ze strony inwestorów zainteresowanych zakupem biznesu tapicerkowego lub nawet przejęciem pakietu kontrolnego Groclinu. Najbliższy czas pokaże, czy Gerstner wybierze sprzedaż Volkswagenowi biznesu poszyciowego, czy skorzysta z tarcia i spienięży akcje.

Sam Groclin chce pozostać w branży motoryzacyjnej i rozwijać działalność inżyniersko-projektową – na bazie przejętej w ub.r. spółki CADM Automotive.

– Zyskowność tego biznesu i perspektywy rozwoju zachęcają nas do dalszych inwestycji. Jednym ze scenariuszy, które rozważamy, jest koncentracja wyłącznie na tym biznesie i zbudowanie wokół Groclinu, także w drodze przejęć, holdingu projektowego o skali działalności liczonej w setkach milionów złotych – powiedział Gerstner.

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont