Pandemia pożera premie bankowcom

Słabsza sprzedaż produktów i erozja zysków oznaczają, że pracownicy i czołowi menedżerowie muszą pogodzić się ze spadkiem zmiennej części wynagrodzeń.

Publikacja: 12.08.2020 21:00

Pandemia pożera premie bankowcom

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Banki znalazły się w kleszczach między spadającym wynikiem z odsetek a rosnącymi kosztami ryzyka, co bije w ich rentowność. Sposobem obrony zysków są m.in. cięcia kosztów operacyjnych.

Jedną z kluczowych pozycji, stanowiących około 50 proc. tych wydatków, są koszty pracownicze (w 2019 r. pochłonęły 17,7 mld zł). Część banków już w II kwartale wykazała spadek kosztów pracowniczych, w czym pomogło zmniejszenie aktywności klientów i sprzedaży produktów bankowych. – Nasze systemy oparte są na produktywności, więc skoro wyniki spadają, plany sprzedażowe nie są realizowane, nie ma również wypłat premii – tłumaczył niedawno Michał Gajewski, prezes Santander Bank Polska. Koszty pracownicze tego banku w II kwartale zmniejszyły się rok do roku o prawie jedną piątą, do 346 mln zł, a łączne wydatki operacyjne o 6 proc., do 964 mln zł. Jeśli sprzedaż produktów w kolejnych miesiącach byłaby nadal niska, a ostatnio obserwowane ożywienie byłoby tylko chwilowe, bank nadal mógłby osiągać oszczędności w premiach. Nie jest to jednak pożądany przez branżę scenariusz, znacznie korzystniejsze byłoby ożywienie gospodarcze i wzrost sprzedaży.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Banki
Polacy sprawdzają umowy bankowe. Od czerwca mają być prostsze
Banki
Kwietniowa inflacja przypieczętowała obniżkę stóp procentowych w maju?
Banki
Kredyty frankowe przestają być obciążeniem dla mBanku
Banki
Pekao nie będzie składał oferty na zakup Santander BP
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Banki
Dobre wyniki Santandera na początku 2025 r. Co mówi zarząd o sprzedaży banku?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne