Centrum Badań i Rozwoju uruchomił w Łodzi Citi Handlowy. Ma to być pierwsza w Polsce tego typu samodzielna placówka w sektorze bankowym. Będą w niej powstawać innowacyjne rozwiązania, które zostaną zastosowane w produktach banku. Centrum ma współpracować z dwoma lokalnymi uczelniami: Politechniką Łódzką i Uniwersytetem Łódzkim, z którymi podpisało wczoraj listy intencyjne. – Wybraliśmy Łódź m.in. ze względu na potencjał ludzki. Jest bardzo duży i niewykorzystany – mówi dyrektor centrum Andrzej Dominiak.
Uruchomienie ośrodka pochłonęło blisko 6 mln zł. Inwestycja otrzyma także ok. 2,5 mln zł wsparcia z funduszy unijnych jako refundację części nakładów. Rekrutację pracowników rozpoczęto jeszcze w październiku ubiegłego roku.
Centrum już przygotowało swój pierwszy produkt innowacyjną usługę Cash to Mobile. Obejmuje ona rozliczanie płatności pomiędzy firmą a jej kontrahentami za pomocą telefonu komórkowego. Proces płatności opiera się na informacjach wysyłanych i otrzymywanych esemesem.
Centrum Badań i Rozwoju Citi Handlowego to jeden z nielicznych przykładów inwestycji w innowacje. W Polsce na takie przedsięwzięcia w porównaniu z zagranicą decyduje się wciąż zbyt mało firm. Według Deloitte w 2010 roku jedynie 3 proc. dużych przedsiębiorstw zdecydowało się wydać 3 proc. i więcej swojego obrotu na badania i rozwój (R&D).
– Nie jest to zachęcający wynik z perspektywy szans na podnoszenie konkurencyjności zarówno polskich przedsiębiorstw, jak i całej gospodarki – uważa partner w Doradztwie Podatkowym Deloitte Magdalena Burnat-Mikosz. Z ostatniego badania Business Sentimente Index wynika, że choć kadra kierownicza przedsiębiorstw ma świadomość wagi R&D w budowaniu przewagi nad konkurencją, zdecydowana większość firm nie planuje wzrostu nakładów na ten cel w ciągu najbliższych pięciu lat.