fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Turyści składają pozwy zbiorowe

Samolot linii Enter Air
Fotorzepa, Raf Rafał Guz
Kancelarie specjalizują się w pomocy wczasowiczom. Reprezentują ich w postępowaniach grupowych. Pierwsze złożone pozwy dotyczą opóźnień lotów
Na rynku usług prawnych pojawiła się nowa specjalizacja. Są pierwsze kancelarie, które pomagają w grupowym dochodzeniu odszkodowania za niezgodne z umową wczasy czy spóźniony albo odwołany lot. Pierwsze pozwy zbiorowe przeciwko liniom lotniczym zostały już złożone. Kilkuset niezadowolonych klientów Enter Air, Air Poland i jednego z przewoźników tureckich domaga się rekompensaty.
Jeszcze w sierpniu złożymy pozwy w sprawie opóźnionych lotów Enter Air, Yes Airways oraz LOT – zapowiada Aleksandra Wróbel z Kancelarii Prawnej Goldman sp. z o.o. specjalizującej się w pozwach zbiorowych w turystyce.
Pokrycie roszczeń niezadowolonych turystów może słono kosztować zarówno przewoźników, jak i biura podróży. – Tylko w zeszłym tygodniu odebraliśmy trzy telefony od pasażerów, którzy poinformowali nas, że siedzą na lotnisku, mają opóźniony lot i puścili wśród współpasażerów listę, na której każdy zostawił swoje namiary – tłumaczy Aleksandra Wróbel.
– Obecnie konsumenci niechętnie decydują się na indywidualne dochodzenie swoich praw ze względu na brak czasu, niskie żądania i małą świadomość prawną – mówi Agnieszka Majchrzak z UOKiK.
Wkrótce może się to zmienić. – Ze względu na szerszą skalę roszczeń występowanie z pozwem zbiorowym ma większą moc oddziaływania niż skarga indywidualna – twierdzi Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Pozwy zbiorowe mogą się okazać sprawnym narzędziem nie tylko w walce z nieuczciwymi biurami podróży i przewoźnikami, ale i opieszałością państwa. Polska opóźniła się z wprowadzeniem unijnej dyrektywy o podróżach i wycieczkach turystycznych (90/314). Dlatego w razie bankructwa biura podróży klienci nie otrzymywali pełnego zwrotu pieniędzy. Do sądu mogą iść np. klienci Orbisu i Selectoursa, którzy od prawie roku nie dostali pieniędzy po upadku tych firm.
Piotr Cybula, adiunkt na AWF w Krakowie, współpracownik kancelarii Bielański i Wspólnicy
Dzięki pozwom zbiorowym więcej osób może się zdecydować na dochodzenie swoich praw. Rewolucji na rynku usług turystycznych jednak bym się nie spodziewał. Instrumentów o charakterze zbiorowym używa się i dziś. Mamy przecież decyzje w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Prezes UOKiK nakłada na biura podróży sankcje sięgające nawet kilku milionów złotych. Skoro nawet ten instrument niezbyt mobilizuje firmy turystyczne do działania zgodnego z prawem, to tym bardziej niewiele zmienią tu składane pozwy zbiorowe.
Czytaj też artykuł:
Zobacz więcej w serwisie:
 
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA