fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Pociąg do prędkości

Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński
Do mają ma zostać wybrana firma, która sporządzi studium budowy kolei dużych prędkości w Polsce. Złożone oferty opiewają na 43,6 - 67,2 mln zł netto
Do ogłoszonego przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe przetargu stanęło 5 konsorcjów. Najniższą cenę za wykonanie studium wykonalności na podstawie którego będzie realizowana inwestycja zaproponowały niemieckie firmy Ingeniueurbüro Dipl.-Ing. H. Vössing i Dornie Consulting. Ich oferta opiewa opiewała na 43,6 mln zł netto.
Następna w kolejności — warta 48,95 mln zł netto należy do polsko — hiszpańskiego konsorcjum, czyli do Ingenieria IDOM International i Biura Projektów Komunikacyjnych.
Najdroższa z pięciu złożonych propozycji wynosi 67,2 mln zł netto. Przedstawiły ją niemiecka Pöyry Infra, polska Pöyry Infra oraz portugalska Projectos e Consultatoria de Engenharia. — Cena będzie stanowiła 60 proc. oceny, pozostałe 40 — koncepcja realizacji zamówienia - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. — Zgodnie z prawem mamy 90 dni na ocenę ofert i wybór najkorzystniejszej. Zrobimy to najszybciej jak to będzie możliwe — dodaje. Niewykluczone, że wykonawca zostanie wybrany jeszcze w I kwartale 2010 roku.
Pierwotne plany przewidywały jednak, że firma, która sporządzi studium zostanie wyłoniona w 2009 roku, a opracowanie będzie gotowe w roku 2011. Zwycięzca będzie miał 13 miesięcy na na opracowanie studium wykonalności linii dużych prędkości i jej połączeń z Centralną Magistralą Kolejową oraz zarekomendowanie i wskazanie wariantu najkorzystniejszego dla środowiska. Kolejne 27 miesięcy będzie mógł poświęcić na uszczegółowienie projektu.
Inwestycja jest współfinansowana z środków unijnych przyznanych na lata 2007 — 2013. Wartość całego projektu szacowana jest na 291 mln zł. Obejmuje nie tylko sporządzenie dokumentacji, ale i wykup nieruchomości. Budowa szybkiej kolei w Polsce ma zacząć się w 2014 roku. Przez sześć lat powstanie 450 km odpowiednich torów. Polska sieć Kolei Dużych Prędkości (KDP), czyli torów, po których pociągi będą mogły się poruszać z prędkością 360 km na godzinę, ma mieć 540 km. Łączyć ma Wrocław i Poznań przez Łódź z Warszawą. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 25 mld zł. Budowa torów pochłonie ok. 20 mld zł.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA