Media i internet

Dostęp do sieci będzie tańszy i szybszy

Rzeczpospolita, Radek Pasterski RP Radek Pasterski
Przyszły rok przyniesie spadek cen Internetu – zapowiadają prezesi spółek telekomunikacyjnych
[b]Więcej o spółkach z sektora telekomunikacji w naszym specjalnym serwisie branżowym [link=http://www.rpkom.pl/index.php" target="_blank]www.rpkom.pl[/link] [/b]
- Na rynku szybkiego dostępu do sieci ceny będą spadać – mówi "Rzeczpospolitej" Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej. Jak podkreśla, nawet jeśli sumy na rachunkach pozostaną na tym samym poziomie, będzie za nie można dostać coraz szybszy Internet. Obniżek cen dostępu spodziewa się też prezes PTC, operatora sieci Era, Klaus Hartmann.
[srodtytul] Wypełniona luka[/srodtytul] Jedną z przyczyn spadku cen jest popularność mobilnego dostępu do sieci oferowanego głównie przez operatorów komórkowych. Z szacunków "Rzeczpospolitej" wynika, że po trzech kwartałach tego roku korzystało z niego 1,6 mln osób, a więc co dziesiąty Polak surfujący po Internecie. A według raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2010 r. zainteresowanie tą usługą będzie rosło. Dlaczego? Bo jest wygodna, szczególnie dla osób, które potrzebują ciągłego dostępu do sieci. Jednocześnie w wielu regionach naszego kraju wciąż są trudności z dostępem stacjonarnym. Lukę tę wypełnia więc Internet mobilny. Ale obniżki cen tej drugiej usługi mogą sprawić, że również dostęp stacjonarny będzie tańszy. – Zapotrzebowanie na szybszy Internet będzie rosło, a wraz nim inwestycje. Gdy zwiększą się prędkości i zasięg, możliwa będzie obniżka ceny 1 megabita na sekundę – podkreśla Simon Boyd, prezes UPC Polska. Na spadek cen może też wpłynąć ugoda Telekomunikacji Polskiej z Urzędem Komunikacji Elektronicznej, dzięki której spółka uniknęła podziału. – W rozmowach z nami TP zadeklarowała, że będzie mogła obniżyć ceny o 15 proc. – mówiła niedawno "Rz" Anna Streżyńska, prezes UKE. Wiceprezes TP SA Piotr Muszyński podkreśla, że jego firma obiecała zwiększyć dostępu do Internetu, m.in. przez zniwelowanie jednej z barier, jaką jest cena. Z szacunków "Rz" wynika, że aby TP mogła konkurować ceną z sieciami kablowymi, musiałaby obniżyć ceny o około jedną piątą. A Neostrada to wciąż najpopularniejsza usługa dostępu do Internetu w Polsce – korzysta z niej ponad 2,1 mln osób. [srodtytul]Rozmowy po staremu[/srodtytul] Nie wszyscy jednak są zgodni, że obniżki są nieuchronne. – Operatorzy będą konkurować, poprawiając jakość, na przykład zwiększając przepustowość, podwyższając limity transferu danych, dodając takie usługi, jak wideo na żądanie – a nie wyłącznie obniżając stawki – uważa Mirosław Godlewski, prezes Netii. Dużo mniejsze są szanse na spadek cen usług telefonicznych. – Nie będziemy już mieli do czynienia z wojnami cenowymi na skalę znaną z poprzednich lat. Warunki konkurowania na rynku się wyrównają – uważa Maciej Witucki. Jak wynika z badania firmy SMG/KRC, z sieci korzysta około 15 mln Polaków.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL