fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Muzyka

Elliot Goldenthal zdobywcą nagrody im. Wojciecha Kilara

Elliot Goldenthal
materiały prasowe
Amerykanin Elliot Goldenthal został pierwszym zdobywcą nagrody im. Wojciecha Kilara. Ustanowili ją rok temu prezydenci Katowic i Krakowa dla kompozytorów, którzy wszechstronny talent potwierdzają również w świecie filmu.

Urodzony w 1954 roku Elliot Goldenthal idealnie spełnia te kryteria. Jest zdobywcą Złotego Globu oraz Oscara w 2002 roku za ścieżkę dźwiękową do filmu „Frida", będącym barwną opowieścią o życiu sławnej malarki Fridy Kahlo, w którą wcieliła się Selma Hayek. Film reżyserowała Julie Taylor, z którą Elliot Goldenthal współpracuje od dawna, bo jest ona też jego partnerką życiową (sam mówi o sobie, że jest „szczęśliwie nieżonaty"). Skomponował muzykę do innych jej filmów, znanych i w Polsce: „Tytus Andronikus", „Across The Universe" oraz „Burza", a ostatnio do „Snu nocy letniej". Razem stworzyli w 2006 roku operę „Grendel", za którą w 2007 roku Goldenthal otrzymał nagrodę Pulitzera.

Elliot Goldenthal jest ponadto autorem ścieżki dźwiękowej do filmów Neila Jordana: „Wywiad z wampirem" i „Michael Collins", za które otrzymał nominacje do Oscara oraz do nagrody Grammy. W jego dorobku jest muzyka do takich filmów „Obcy 3", „Batman Forever" (nominacja do Grammy), „Gorączka", „Czas zabijania", „Batman i Robin " czy „Wrogowie publiczni".

Dorobek twórczy Goldenthala nie ogranicza się wyłącznie do muzyki filmowej. W 1996 roku na zamówienie Pacific Symphony Orchestra Goldenthal napisał utwór symfoniczny „Fire Water Paper: A Vietnam Oratorio" dla upamiętnienia dwudziestej rocznicy zakończenia wojny w Wietnamie. Rok później dla American Ballet Theatre powstał balet „Otello", którego premiera miała miejsce w Metropolitan Opera. W 2013 roku Goldenthal przekomponował tę muzykę na potrzeby utworu symfonicznego „Otello Symphony", którego nagranie zrealizował w podkrakowskim Alvernia Studio z orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.

– Nagrodą im. Wojciech Kilara chcemy negować dążenie do industrializacji muzyki filmowej – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny – krakowskiego Festiwalu Muzyki Filmowej i pomysłodawca nagrody. – Figurujący w czołówce filmowej kompozytor bywa często autorem jedynie kilku tematów instrumentowanych i przygotowanych przez sztab anonimowych muzyków. Naszym obowiązkiem jest podkreślanie znaczenia wartościowej muzyki filmowej określanej coraz częściej mianem „nowej klasyki".

– Goldenthal fantastycznie operuje warsztatem, stając w jednej linii wśród takich kompozytorów, jak Wagner, Strauss, Mahler czy Bruckner – uważa dyrektor NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa, członek rady merytorycznej nagrody im. Kilara. – Jego partytury są gęste i niezwykle profesjonalne, on zachowuje równowagę melodyki i harmoniki, to w pełni powieściowa narracja muzyczna.

Nagroda im. Kilara polega na ufundowaniu sesji nagraniowej z udziałem dowolnej orkiestry ze Śląska lub Krakowa. To druga ważna nagroda przyznawana na Festiwalu Muzyki Filmowej. Od trzech lat festiwal wyróżnia statuetką FMF Young Talent Award młodych kompozytorów w konkursie na skomponowanie muzyki do fragmentów filmów, animacji czy gier video.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA