fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Odpowiedzialność w trakcie międzynarodowego transportu drogowego

www.sxc.hu
W przypadku uszkodzenia lub zaginięcia ładunku w trakcie dokonywania międzynarodowego drogowego transportu przewoźnik odpowiada do wartości towaru, ale nie więcej niż do 8,33 SDR, czyli ok. 40 zł za kilogram wagi brutto ładunku.
Ograniczona odpowiedzialność przewoźnika wynika z przepisów tzw. konwencji CMR. Wprowadza ona górną granicę odpowiedzialności przedsiębiorcy za uszkodzenie lub utratę ładunku. Jest ona wyrażona w tzw. SDR, czyli w specjalnych prawach ciągnienia („walucie" Międzynarodowego Funduszu Walutowego). Kurs SDR jest podawany przez Narodowy Bank Polski. W tej chwili jego wartość to około 4,72 zł. Dlaczego zatem tak ważne jest posiadanie własnego ubezpieczenia cargo, a nie tylko opieranie się na ubezpieczeniu przewoźnika? Łatwo sobie wyobrazić, co może się stać, gdy przedmiotem przewozu jest np. sprzęt elektroniczny. Dla przykładu, firma zleciła przewóz pięciu laptopów o wartości trzech tysięcy złoty każdy i łącznej wadze 15 kilogramów. W przypadku ich zaginięcia nadawca chciałby odzyskać 15 tys. zł. Jednak przewoźnik zapłaci tylko niecałe 600 zł odszkodowania (15 kg x 8,33 SDR = 15 kg x 39,32 zł). Jedynie w przypadku udowodnienia, że szkoda nastąpiła na sk...
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA