fbTrack

Medycyna i zdrowie

Genetyczna mapa mieszkańców Arabii

Badacze saudyjscy przystępują do ambitnego planu zsekwencjonowania genomu 100 tys. obywateli kraju w ciągu pięciu lat.
Projekt ma za zadanie odkrycie przyczyn niektórych chorób o podłożu genetycznym. Na podstawie tych analiz powstanie gigantyczna baza, która będzie podstawą do badań prenatalnych i przedmałżeńskich. Projekt zostanie sfinansowany  przez  publiczną służbę zdrowia.
– Mamy jasną strategię i świadomość znaczenia nauki dla społeczeństwa. Wierzymy, że saudyjski program badania genomu pomoże zrozumieć społeczeństwu znaczenie zdrowia i choroby, a także zapoczątkuje erę personalizowanej medycyny w Królestwie Arabii Saudyjskiej – powiedział dr Mohammed bin Ibrahim al-Suwayl, szef Centrum Nauki i Technologii Króla Abdulaziza.
Badania będą odbywały się w dziesięciu już istniejących ośrodkach badawczych w całej Arabii Saudyjskiej. W najbliższych latach powstanie kolejnych pięć.
– Ze względu na małe prawdopodobieństwo dużych różnic genetycznych pomiędzy ludźmi pochodzącymi z Bliskiego Wschodu i spoza tego regionu spektrum chorób genetycznych w Arabii Saudyjskiej może niewiele różnić się od  tych, które występują w innych populacjach – powiedział dr Ewan Birney, zastępca dyrektora Europejskiego Instytutu Bioinformatyki w Europejskim Laboratorium Biologii Molekularnej w Hinston w Wielkiej Brytanii. – Jestem podekscytowany faktem, że Arabia Saudyjska zdecydowała się na krok w kierunku sekwencjonowania genomu i wykorzystania tych badań w praktyce klinicznej. Mam nadzieję na szersze zaangażowanie we współpracę pomiędzy krajami Zachodu i państwami Bliskiego Wschodu oraz przepływ wiedzy fachowej w obu kierunkach.
3 mld par zasad składa się na genom każdego człowieka. 20–25 tys. genów koduje białka
Saudyjski projekt wzorowany jest na podobnych trwających obecnie badaniach w Wielkiej Brytanii. Bierze w nich udział 100 tys. pacjentów chorych na nowotwory i rzadkie choroby genetyczne. Do roku 2017 projekt finansowany przez brytyjski rząd ma kosztować 100 milionów funtów.
Prekursorem badań genetycznych na wielką skalę był rozpoczęty w 2008 roku międzynarodowy program „1000 Genome Project". Miał za zadanie utworzenie najbardziej szczegółowego katalogu wariacji genetycznych człowieka. Badania były prowadzone  m.in. przez instytuty w USA, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Chinach, Japonii – wśród anonimowych przedstawicieli różnych grup etnicznych.
Podsumowanie wyników 1092 ochotników ukazało się w magazynie „Nature" w październiku 2012 roku. Artykuł stał się jednym z najczęściej cytowanych.
Genom każdego człowieka składa się z ok. 3 miliardów par zasad. A genów kodujących białka jest 20–25 tys.
Krzysztof Urbański, bbc