Moralność płatnicza na średnim poziomie

Wartość produkcji sprzedanej branży poligraficznej wyniosła w 2017 r. 15,6 mld zł, było to o 6,1 proc. więcej niż w 2016 r. Podobne tempo wzrostu (5–6 proc.) utrzymuje się od kilku lat – wynika z raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce".

Publikacja: 22.05.2018 21:00

Moralność płatnicza na średnim poziomie

Foto: Bloomberg

Swoją mocną pozycję branża zawdzięcza inwestycjom, ale także niskim, konkurencyjnym kosztom wynagrodzeń. Z utrzymaniem tego ostatniego atutu może być coraz większy problem. Dopóki w europejskiej gospodarce trwa dobra koniunktura, wzrost kosztów płac może być kompensowany zwyżką cen, jednak spadek tempa wzrostu gospodarczego spowoduje obniżenie rentowności. Największe bariery w swojej działalności szczególnie odczuwają mniejsze firmy poligraficzne, a należy zaznaczyć, że branża zdominowana jest przez małe i mikroprzedsiębiorstwa. Udział tych dwóch grup w liczbie firm przekracza 90 proc. Do barier można zaliczyć niski poziom zyskowności i rentowności, utrudniony dostęp do kapitału, problemy terminowego regulowania zobowiązań, terminowość rozliczeń z kontrahentami i wysokie ryzyko upadłości. Jedna trzecia firm poligraficznych zajmuje się głównie drukiem opakowań, a ich największym odbiorcą jest przemysł spożywczy, stąd też istnieje pewna zależność firm poligraficznych od kondycji przedsiębiorstw spożywczych (wielkość zamówień, zatory płatnicze).

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Analizy Rzeczpospolitej
Weryfikacja kontrahenta, czyli ocena szans i zagrożeń w sektorze TSL
Analizy Rzeczpospolitej
Dla szybszego rozwoju trzeba inwestować w nowe technologie
Materiał Partnera
Cyfrowy napęd ludzkiej mocy
Analizy Rzeczpospolitej
HR staje na czele transformacji technologicznej w firmach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Materiał Partnera
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna – jak te obszary wpływają na HR?