Materiał powstał we współpracy z VISA

Za nami kolejny rok zawirowań gospodarczych związanych z pandemią Covid-19. A co przed nami?

Pandemia przyniosła wiele trudności, lecz także przyspieszyła pozytywne zmiany. Konsumenci zmienili swoje preferencje, pojawiły się nowe trendy, a przyszłość pieniądza na naszych oczach staje się coraz bardziej cyfrowa i pozbawiona granic. Nawet przed pandemią podział na zakupy w sklepie stacjonarnym i w sklepie online był problematyczny. Obecnie to anachronizm. Konsumenci nie tylko coraz częściej kupują w sieci, lecz i same sklepy stają się bardziej cyfrowe. To, co nazywaliśmy płatnościami zbliżeniowymi, przekształca się w innowacje, takie jak przyjmowanie płatności na smartfonie, czyli Tap to Phone, rozwiązania nazywane „Kliknij i Odbierz" czy „Zeskanuj i Wyjdź". W przyszłości to co fizyczne i cyfrowe w handlu będzie się jeszcze bardziej splatać. Visa spogląda także z zainteresowaniem na takie rozwiązania, jak innowacje w płatnościach transgranicznych, waluty cyfrowe czy płatności odroczone.

A gdzie jesteśmy w tym momencie?

Mamy powody do optymizmu. Gdy w listopadzie 2020 r. zapytaliśmy przedsiębiorców z kilku światowych rynków o ocenę ostatnich 12 miesięcy, 38 proc. z nich stwierdziło, że zachodzące zmiany stanowiły dla nich szansę. W czerwcu 2021 r. świat w jaśniejszych barwach dostrzegało 46 proc. respondentów1. Widzimy to także po rosnącej liczbie transakcji Visa. W ciągu ostatnich 12 miesięcy było ich więcej niż kiedykolwiek wcześniej2. To pokazuje, że sprzedawcy znaleźli sposób, by dotrzeć ze swoimi produktami i usługami do konsumentów, nawet pomimo niesprzyjających okoliczności.

Ożywienie gospodarki będzie mieć charakter cyfrowy, a wielu firmom trzeba pomóc sięgnąć po jego owoce.

To perspektywa globalna, a jak to wygląda w naszym regionie?

Sytuacja w naszym regionie wpisuje się w trendy cyfryzacji pieniądza i handlu. Jeżeli porównamy liczbę transakcji w sklepach online w czerwcu 2020 i 2021 r. wykonywanych kartami Visa, to w Polsce zanotowaliśmy blisko 30 proc. wzrostu, w Chorwacji i w Rumunii wyniósł on około 40 proc., a na Węgrzech – blisko 50 proc.3 Aż trzy czwarte polskich konsumentów4 robi zakupy online chociaż raz w miesiącu, podobnie sytuacja wygląda w Czechach – tam kupuje tak 69 proc. konsumentów. Sytuacja tych krajów, a także innych państw funkcjonujących w strukturach Visa w ramach powiększonego niedawno regionu Europy Środkowo-Wschodniej, pokazuje, że ożywienie gospodarki będzie mieć charakter cyfrowy.

Czy te zmiany dla wszystkich są taką samą szansą?

Zdajemy sobie sprawę, że w całej Europie ze względu na pandemię Covid-19 wiele małych przedsiębiorstw wciąż musi działać w niekorzystnych warunkach – ponad połowa z ankietowanych przez nas małych i średnich biznesów stwierdziła, że ostatni rok był dla nich wyzwaniem5. A przecież małe i średnie firmy to podstawa gospodarki. W Europie generują połowę PKB i dają dwie trzecie wszystkich miejsc pracy. W Visa wychodzimy z założenia,

że tylko gospodarka, która ma potencjał, by włączyć każdego, może być wsparciem dla wszystkich. By możliwie wiele firm mogło być nadal wsparciem dla swoich społeczności i się rozwijać, Visa, pracując wspólnie z siecią partnerów, zdecydowała się wesprzeć w cyfryzacji 8 mln małych i średnich przedsiębiorstw w Europie. Od uruchomienia programu w czerwcu 2020 r. pomogliśmy już 2 mln z nich6.

Visa to sieć partnerstw, która pracuje dla wszystkich, także w Europie Środkowo-Wschodniej

Wspomniał Pan o sieci partnerów, z którymi pracuje Visa. O kim mowa i jak to przekłada się na Państwa firmę?

Choć Visa kojarzy się głównie z logo na karcie płatniczej, konsumenci ufają sile naszej marki, widząc ją, gdy otwierają portfel, płacąc w kiosku czy kupując w sieci. Jednak nie zdają sobie sprawy, że Visa zarządza dynamiczną siecią ludzi, partnerstw i produktów. I choć niezmiennie umożliwia transakcje kartami, to coraz częściej znajduje się w centrum procesu przesyłania pieniędzy. To jak wspieramy małe i średnie przedsiębiorstwa, pokazuje nasze podejście do współpracy z różnorodnymi partnerami. W Czechach, Polsce i na Słowacji Visa pracuje razem z instytucjami publicznymi, by zapewnić małym biznesom dostęp do terminali zbliżeniowych oraz niezbędnego oprogramowania bez żadnych dodatkowych opłat, nawet przez 12 miesięcy. W naszym kraju weszliśmy we współpracę z Fundacją Kobiety e-Biznesu, której celem jest wsparcie przedsiębiorczyń w uruchamianiu własnych biznesów poprzez zapewnienie niezbędnej edukacji oraz wsparcia finansowego. Wychodząc poza wsparcie dla małych i średnich firm, można spojrzeć chociażby na rynek portfeli cyfrowych. Visa pomaga konsumentom

w 34 krajach Europy w bezpiecznym płaceniu za pomocą urządzeń mobilnych dzięki wsparciu dla ponad 800 programów płatności mobilnych i portfeli cyfrowych. Patrząc jeszcze szerzej, Visa łączy użytkowników 3,7 mld rachunków – nie tylko kart fizycznych, lecz także np. tokenów, z ponad 80 mln detalistów na całym świecie. To pokazuje potencjał naszej sieci.

Coraz częściej słychać o rosnącej liczbie przestępstw w cyberprzestrzeni. Dużo mówi pan o zaletach cyfryzacji. Nie obawia się pan, że potencjalne ryzyka mogą przysłonić korzyści?

Konsumenci korzystają z kart Visa, gdyż nam ufają, a my nie chcemy tego zaufania nadwerężyć. W ciągu pięciu lat Visa zainwestowała w technologie 9 mld dolarów 7. W rezultacie naszych działań, zarówno tych związanych z bezpieczeństwem, jak i zabezpieczeniem prywatności korzystających z kart Visa, każdego roku zapobiegamy oszustwom o wartości 25 mld dolarów 8. Rosnące zagrożenie związane z cyberprzestępstwami ograniczane jest dzięki wykorzystaniu przez

Visa sztucznej inteligencji. Każdego dnia nasz zespół zajmujący się cyberbezpieczeństwem wyłapuje 9 mld zdarzeń.

Visa jest także pionierem tokenizacji, o której wspomniałem wcześniej. Dodaje ona dodatkową warstwę zabezpieczeń, usuwając wrażliwe dane, takie jak numer karty, i zastępując je unikatowym ciągiem cyfr – tokenem.

Taki token jest przypisany do urządzenia czy nawet sprzedawcy internetowego, który wspiera to rozwiązanie. Przykładowo – token stworzony do płatności zbliżeniowych nie może być wykorzystany do płatności w sieci. Dlatego tak bardzo mnie cieszy, że w regionie, którym mam przyjemność się zajmować – Europie Środkowo-Wschodniej – liczba transakcji stokenizowanymi kartami Visa rośnie wielokrotnie szybciej niż liczba wszystkich transakcji Visa.

Dla przykładu, w Polsce cztery razy szybciej, w Słowenii siedem razy szybciej, a w Bułgarii dziewięć razy szybciej, jeżeli porównamy sierpień 2020 i 2021 r. Osobiście dostrzegam dużo większe ryzyko związane z wykluczeniem dużych grup społecznych, które nie mogą korzystać z pełni możliwości, jakie niesie cyfrowa gospodarka. Dlatego w Studiu Innowacji Visa w Warszawie powstał zestaw zaleceń, których zastosowanie powinno pomóc bankom w lepszej odpowiedzi na potrzeby seniorów, których zwłaszcza teraz warto zachęcać do korzystania z rozwiązań cyfrowych.

Materiał powstał we współpracy z VISA