Nasza gmina dotuje kilka niepublicznych placówek. Ostatnio jedna z nich złożyła korektę rozliczenia dotacji za miniony rok. Szkoła sama odkryła błąd (nie było kontroli), że podała zbyt dużą liczbę uczniów, przez co zawyżona została kwota dotacji. Jaki przyjąć termin początkowy do naliczania odsetek od dotacji pobranych w nadmiernej wysokości? Zdaniem wójta powinna być to data decyzji o zwrocie dotacji.
Po pierwsze, kwestia zwrotu do budżetu jednostki samorządu terytorialnego (tu: gminy) dotacji pobranych w nadmiernej wysokości oraz naliczania odsetek od tych dotacji uregulowana została w art. 252 ust. 1 pkt 2 i ust. 6 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z tych regulacji wynika, że dotacja udzielona z budżetu jednostki samorządu terytorialnego pobrana w nadmiernej wysokości, podlega zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej, jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności pobrania tejże dotacji w nadmiernej wysokości. Z praktyki samorządowej wynika zaś, że stwierdzenie pobrania dotacji w nadmiernej wysokości, tożsame z obowiązkiem zwrotu dotacji, powstaje najczęściej w fazie rozliczenia dotacji albo w wyniku czynności kontrolnych prowadzonych wobec niepublicznej placówki.
Po drugie, z podanego stanu faktycznego wynika, że szkoła samodzielnie, we własnym zakresie ustaliła (bez przeprowadzania kontroli ze strony gminy), że doszło do pobrania dotacji w nadmiernej wysokości, bowiem była podana zawyżona liczba uczniów. W takiej sytuacji przyjąć należy, że winna ona była niezwłocznie zwrócić tę dotację (bez oczekiwania na decyzję wójta), nie później niż 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności uzasadniających zwrot. Dopiero po upływie tego terminu rozpoczyna się naliczanie odsetek od kwoty podlegającej zwrotowi z tytułu dotacji pobranej w nadmiernej wysokości, zgodnie z dyspozycją zawartą w ww. art. 252 ust. 6 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.
Po trzecie, co jednak istotne, w praktyce trudne do zidentyfikowania może być ustawowo określone: stwierdzenie okoliczności pobrania dotacji w nadmiernej wysokości. Z orzecznictwa sądowo-administracyjnego nie wynika jednak, aby konieczne było do ustalenia tego faktu, wydanie decyzji administracyjnej przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego (decyzja taka ma charakter deklaratoryjny w kontekście sposobu sformułowania treści art. 252 ww. ustawy). Podkreśla się tam bowiem, że kluczowe jest faktyczne powzięcie wiedzy przez beneficjenta dotacji (szkołę) odnośnie wystąpienia ww. okoliczności, co może mieć miejsce np. w dacie zapoznania się z protokołem kontroli (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 1 lutego 2017 r. sygn. akt I SA/Gd 1614/16, nieprawomocny).
Z kolei, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 5 lutego 2015 r. (sygn. akt I SA/Sz 1120/14) podkreślono, że: od otrzymania przez podmiot prowadzący szkołę oświadczenia miesięcznego o rzeczywistej liczbie uczniów z adnotacją pracownika urzędu można mówić, że wypełniona została dyspozycja przepisu art. 252 ust. 1 u.pf. odnośnie „stwierdzenia okoliczności".