Rz: Po co PayU zainwestowało w grupę Kreditech? Czy to oznacza ewolucję waszego modelu biznesowego w stronę udzielania kredytów, a nie tylko pośredniczenia w płaceniu np. za zakupy?
Zdecydowanie chcemy poszerzać portfel naszych usług. Zaczynaliśmy 15 lat temu, równolegle w Polsce i w Kolumbii, rozwijając system służący głównie do płacenia za zakupy internetowe. Dziś, poprzez m.in. inwestycje w FinTech, przesuwamy nasz model biznesowy oparty na płatnościach w kierunku szerzej rozumianych usług finansowych. I tak np. inwestycja w Kreditech pozwoli nam zaoferować nową jakość pożyczek online. Od dawna testowaliśmy nowe rozwiązanie właśnie w Polsce. Doświadczenia zebrane tutaj były bardzo cenne, w oparciu o nie podjęliśmy decyzję o strategicznej współpracy z Kreditechem. Nasza inwestycja nie oznacza, że będzie to jedyny dostarczyciel tego rodzaju usług dla naszych klientów, mogą oni skorzystać z ofert kilku dostawców rat i pożyczek online. Cały czas współpracujemy i nadal chcemy współpracować z bankami.
W przypadku Kreditechu chodzi o pożyczki udzielane na podstawie danych, jakie na temat konsumenta są dostępne w internecie? Czy nie jest to ryzykowny model, jaka część tak udzielanych pożyczek nie jest spłacana?
W biznesie kredytowym najważniejsza jest umiejętność zarządzania ryzykiem. Nie chcieliśmy własnymi siłami budować systemu umożliwiającego podejmowanie decyzji kredytowych i akceptowanie wniosków, a Kreditech jest doskonale do tego przygotowany. Decyzja jest oparta na profilu ryzyka, który jest dla nas komfortowy. Dodatkowo, w przypadku zakupów internetowych decyzja o przyznaniu finansowania musi być podejmowana bardzo szybko, ponieważ klient chce sfinalizować transakcję i oczekuje informacji, czy będzie mógł to zrobić z nami. Dzięki wykorzystaniu silnika scoringowego stworzonego przez zespół Kreditech proces ten został jeszcze bardziej zautomatyzowany. Wykorzystywane są tu rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i tzw. uczeniu maszynowym. Nasz partner opracował też technologię zarządzania kredytami, dzięki której obsługiwać będzie 300 tys. klientów PayU w różnych regionach na świecie. Dotychczas w ramach programu pilotażowego w Polsce udzieliliśmy razem z Kreditech pożyczek online o łącznej wartości 10 mln euro.
Z jednej strony są konsumenci, którym chcecie ułatwić zakupy online oferując raty, z drugiej przedsiębiorcy, dla których też szykujecie jakieś nowe rozwiązania razem z firmą iwoca. Co to będzie?