Fotograficzne identyfikacje i metamorfozy

W Warszawie rusza festiwal fotografii Warsaw Photo Days, organizowany przez Związek Polskich Artystów Fotografików

Publikacja: 24.10.2014 15:36

Fotograficzne identyfikacje i metamorfozy

Foto: Materiały prasowe

To już druga edycja, prezentująca różnorodne formy fotografii. Tegoroczne wywoławcze hasło brzmi „Identyfikacja".

Festiwal inauguruje wystawa „Rozpoznanie" z typologicznymi fotografiami w Nowym Miejscu (Al. Jerozolimskie 51/52). Kuratorki projektu Joanna Kinowska i Dominika Kucner mówią, że stawiają „pytania o identyfikację – czy identyczne warunki wykonania serii zdjęć pozwalają na wydobycie czy ukrycie cech różniących? Na ile jednakowy ubiór (prawie identyczny nawet w przypadku munduru!) czy wstawienie jednakowego tła (w gabinetach polityków) potrafią wydobyć indywidualność modeli?".

Spektrum prezentowanych portretów jest szerokie. Część artystów analizuje przynależność do grup społecznych, więc Bartosz Nowicki pokazuje obywateli RP, Michał Korta - żołnierki, Tomasz Albin – mieszkańców miasta, Marcin Kaliński – polityków, Rafał Milach - zwycięzców konkursów. Ale są też próby opisania samego siebie, jak np. w fotografiach Karola Radziszewskiego.

W sobotę Stara Galeria ZPAF zaprasza na otwarcie następnej wystawy z programu głównego, zatytułowanej „Miejsca naznaczone". Jej tematem są znaki obecności i ślady wydarzeń, odciśnięte w różnych przestrzeniach. Trzynastu artystów pokazuje miejsca odległe i bliskie, naznaczone zbiorowym doświadczeniem lub własnym . Opowiadają o spotkaniach z nimi, tworząc bardzo różne wizje, np. Andrzej Górski przemierza tereny objęte walkami Powstania Styczniowego; Mikołaj Grynberg powraca do doświadczeń Auschwitz, Maciek Nabrdalik odwiedza Czarnobyl na Ukrainie; Marcin Jastrzębski podróżuje na motocyklu do krańców świata.

Trzecia główna wystawa festiwalowa „Sygnatura" zostanie otwarta 13 listopada w Galerii Kordegarda. Obejmie pięćdziesiąt prac - od lat 60. do współczesności, w których każdy twórca zaznacza wyraźny ślad własnej ingerencji. „Potrzeba włączenia jego kreatywnej ręki w proces tworzenia nie słabnie i jest wciąż aktualna. Podmalowywane dagerotypy, monidła, praca z emulsją czy ręcznie retuszowane negatywy i odbitki to tylko niektóre z jej przejawów. Melanż mechanicznego fotograficznego zapisu i interwencji twórcy pozwala zachować energię tej niepowtarzalnej sytuacji. Powstają unikalne działania na papierze, odbitce, negatywie, stając się sygnaturą – autorskim stemplem, znakiem." – pisze kuratorka wystawy Katarzyna Majak.

Można będzie tu zobaczyć m. in. Studia do „Ikonosfery" Zbigniewa Dłubaka, interwencje Łodzi Kaliskiej i Natalii LL na fotograficznych obrazach, rysunki na negatywie Leszka Wesołowskiego, drapane obrazy Bartka Wieczorka, obrazy tworzone na papierze fotograficznym rzez Andrzeja Pawłowskiego, „Tango" Zygmunta Rytki, prace Józefa Robakowskiego wykonane autorskimi technikami. Często wyrażają one nie tylko indywidualny gest artysty, ale podejmują też dialog z innymi twórcami w poszukiwaniu powinowactw lub antynomii. Tak jak w kolażu Andrzeja Różyckiego, odwołującym się do fotografii Zofii Rydet.

Festiwal Warsaw Photo Days trwa przez miesiąc i obejmuje bogaty program wydarzeń, wystaw i spotkań, także w CSW na Zamku Ujazdowskim, w Domu Towarowym Bracia Jabłkowscy i Barze Studdio w PKiN. Festiwal finansuje Narodowe Centrum Kultury i Biuro Kultury m.st. Warszawy.

Więcej na www.warsawphotodays.com i na Facebooku

To już druga edycja, prezentująca różnorodne formy fotografii. Tegoroczne wywoławcze hasło brzmi „Identyfikacja".

Festiwal inauguruje wystawa „Rozpoznanie" z typologicznymi fotografiami w Nowym Miejscu (Al. Jerozolimskie 51/52). Kuratorki projektu Joanna Kinowska i Dominika Kucner mówią, że stawiają „pytania o identyfikację – czy identyczne warunki wykonania serii zdjęć pozwalają na wydobycie czy ukrycie cech różniących? Na ile jednakowy ubiór (prawie identyczny nawet w przypadku munduru!) czy wstawienie jednakowego tła (w gabinetach polityków) potrafią wydobyć indywidualność modeli?".

Pozostało 84% artykułu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce