Reklama
Rozwiń
Reklama

Domagalski: fikcja doręczeń powinna zniknąć

Trzydzieści lat reform sądów, w szczególności doręczeń przesyłek sądowych, nie zagwarantowało, że każdy podsądny dostanie do rąk zawiadomienie, a przynajmniej realnie zostanie powiadomiony o sprawie.

Publikacja: 15.08.2019 06:30

Domagalski: fikcja doręczeń powinna zniknąć

Foto: Fotolia.com

Jest wreszcie szansa, że ten kompromitujący brak przejdzie do przeszłości za sprawą dużej noweli procedury cywilnej, która wejdzie w życie już za niecałe trzy miesiące. Było i jest trudno wyjaśnić ludziom, zwłaszcza nieobeznanym z sądami, że wyroki mogą zapadać bez ich obecności, ale i wiedzy o sprawie.

Dzieje się to nadal za sprawą tzw. zastępczego doręczenia przesyłki poprzez podwójne awizowanie, które oznacza, że mimo jej nieodebrania na poczcie przyjmuje się, że doszło do doręczenia, a pozwany dowiedział się o wytoczonej mu sprawie. Bywa, że pozwany świadomie nie odbiera przesyłki, ale nieraz jest zupełnie niewinny, bo zmienił miejsce zamieszkania, np. po rozwodzie, i o sprawie oraz wyroku (nakazie zapłaty) dowiaduje się, gdy komornik zajmuje mu rachunek bankowy czy pensję.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama