Jakie formalności przed ślubem można załatwić przez internet

Aby zawarcie związku małżeńskiego było możliwe, potrzebny jest szereg dokumentów i dopełnienie wielu formalności. Ministerstwo Cyfryzacji zachęca, aby część z nich załatwić przez internet.

Aktualizacja: 20.06.2020 09:16 Publikacja: 20.06.2020 08:55

Jakie formalności przed ślubem można załatwić przez internet

Foto: AdobeStock

Jednym z pierwszych dokumentów, który niezbędny jest do zawarcia małżeństwa jest akt urodzenia. Można dostać go od ręki, w wersji elektronicznej.

- Dokument jest generowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie przesyłany na skrzynkę osoby wnioskującej. Cały proces przebiega bez zaangażowania urzędnika – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Dzięki temu rozwiązaniu pełnoprawny dokument trafi do Was szybciej niż się spodziewacie.

Wydanie dokumentu przez automat jest możliwe przy spełnieniu kilku warunków:

- odpis aktu, o który wnioskujesz, musi dotyczyć Ciebie,

- system - w trakcie wypełniania wniosku - musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu. Chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania,

- płatności za odpis należy dokonać online.

Czytaj także: Zmiana miejsca zameldowania - czy formalności można załatwić przez internet

Które akty dostępne są od ręki? W Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) obowiązkowo rejestrujemy akty od 2015 roku. Spokojnie, stale wprowadzamy do systemu także starsze dokumenty. Dlatego jest spora szansa, że Wasze też już tam są.

Co zrobić, żeby najpierw zawnioskować o odpis, a później dostać go w wersji elektronicznej? Potrzebujecie profilu zaufanego i wizyty na portalu www.GOV.pl.

Jeśli nie macie jeszcze profilu zaufanego, możecie go założyć. Sprawdźcie, jak to zrobić.

Wyposażeni w profil zaufany, możecie przechodzić do działania.

Najpierw wejdźcie na portal www.GOV.pl i profilem zaufanym zalogujcie się do konta "Mój GOV" (prawy górny róg strony). Tam wybierzcie e-usługę "Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego" i wypełnijcie elektroniczny formularz. Wasze dane osobowe zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk.

Na początku zaznaczcie, że dokument chcecie otrzymać na swoją skrzynkę Mój GOV.

Ważne! Odpis, który uzyskacie, będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Nie drukujcie go. Wydruk nie ma mocy prawnej. Automatyczny odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający jego autentyczność.

Uspokajamy, jeśli system nie wyda Waszego odpisu automatycznie i tak go otrzymacie.

Za uzyskanie odpisu trzeba zapłacić – tak było zawsze, to nie ma związku z nową e-usługą:

- 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),

- 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego. Wysyłając wniosek online, macie do wyboru dwa sposoby płatności – online lub przelew bankowy bądź pocztowy.

Gotowy odpis znajdziecie w swojej skrzynce odbiorczej na koncie Mój GOV. A skrzynkę znajdziecie na www.GOV.pl (prawy górny róg strony). Logujecie się do niej profilem zaufanym.

Jednym z pierwszych dokumentów, który niezbędny jest do zawarcia małżeństwa jest akt urodzenia. Można dostać go od ręki, w wersji elektronicznej.

- Dokument jest generowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie przesyłany na skrzynkę osoby wnioskującej. Cały proces przebiega bez zaangażowania urzędnika – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów