Rada gminy chce przewidzieć w statucie, że zasadą będą głosowania jawne imienne. Czy takie rozwiązanie jest zgodne z przepisami?
Nie.
Do końca obecnej kadencji rady gminy zastosowanie ma art. 14 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) w brzmieniu przewidującym tylko, że uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Głosowanie imienne przewidziano w art. 28a ust. 5 oraz w art. 28b ust. 4 u.s.g., które dotyczą podejmowania uchwał o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta.
Czytaj także: Wybory w gminach: głosowanie pod kontrolą polityków
Głosowanie imienne różni się od głosowania jawnego. Jak zwrócono uwagę np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 kwietnia 2006 r. (sygn. II SA/Wa 30/06, LEX nr 902748), głosowanie imienne jest kwalifikowaną postacią głosowania jawnego i wymaga jednoznacznej identyfikacji oddających głos radnych. Podkreśla się, że zasadą przy podejmowaniu uchwał przez radę jest głosowanie jawne, a inne rodzaje głosowania (tajne i imienne) mogą być stosowane tylko w przypadkach określonych w ustawie (por. np. rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z 26 października 2016 r., znak LEX-S.4131.10.2016.MR, Dz.Urz. woj. mazow. z 2016 r. poz. 9261). Skoro ustawodawca w jednoznaczny sposób uregulował tryb głosowania i przypadki, w których głosowanie może być przeprowadzone imiennie, to należy uznać, że rada gminy nie jest upoważniona do wprowadzenia w statucie gminy reguły imiennego głosowania (wyrok WSA w Olsztynie z 29 sierpnia 2017 r., sygn. II SA/Ol 531/17, LEX nr 2354806).