7 kwietnia 2017 r. Sejmik Województwa Śląskiego uchwalił tzw. uchwałę antysmogową. Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego, wprowadziła ograniczenia i zakazy na terenie całego województwa dla instalacji na paliwa stałe. W szczególności dotyczyły one kotłów, kominków i pieców.
W § 4 uchwała dopuszczała wyłącznie eksploatację instalacji, które spełniają wymogi Polskiej Normy. Zakazano stosowania w wymienionych instalacjach głównie węgla i miału węglowego oraz węgla brunatnego i jego mieszanek. Nowe wymagania miały zacząć obowiązywać od lat 2022–2028, w zależności od rodzaju instalacji.
Po bezskutecznych wezwaniach do usunięcia naruszenia prawa, dwóch mieszkańców Śląska oraz spółka akcyjna, wszyscy reprezentowani przez tę samą pełnomocnik, zaskarżyli uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Wszystkie skargi zawierały te same zarzuty i analogiczne uzasadnienie.
Tradycyjne piece i kotły do wymiany
Pełnomocnik skarżących zarzuciła naruszenie szeregu artykułów Konstytucji RP i wystąpiła o stwierdzenie nieważności uchwały. Zwróciła się też o skierowanie przez skład orzekający pytania prawnego do Trybunału Konstytucyjnego o zgodność uchwały z wymienionymi artykułami konstytucji oraz z ustawą Prawo ochrony środowiska i ustawą o normalizacji.
Pierwszy ze skarżących korzysta z zakupionego pięć lat temu pieca węglowego 3 klasy, który nie spełnia parametrów instalacji dopuszczonych przez uchwałę do stosowania. Zgodnie bowiem z jej treścią, kotły użytkowane od 5 do 10 lat muszą być do końca 2023 r. wymienione na kotły spełniające co najmniej 5 klasę. Jeżeli spełniają klasę 3 lub 4, czas na wymianę upływa do końca 2027 r. Skarżący będzie więc zobowiązany do wymiany kotła oraz do nie spalania paliw, których zabrania ustawa.