- Strona zgadza się z rozstrzygnięciem zawartym w decyzji wydanej w jej sprawie, ale nie z uzasadnieniem tej decyzji. Czy można zaskarżyć samo uzasadnienie decyzji?
Czytaj także: Prawo administracyjne: decyzja wydana ustnie ma taką samą moc jak decyzja pisemna
Tak.
Zgodnie z art. 107 § 1 pkt 6 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) decyzja powinna zawierać m.in. uzasadnienie faktyczne i prawne. Uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, a uzasadnienie prawne – wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa (art. 107 § 3 k.p.a.).
Podkreśla się, że obowiązek właściwego zbadania sprawy i sporządzenia uzasadnienia decyzji wiąże się z wyrażoną w art. 11 k.p.a. zasadą przekonywania, która zobowiązuje organ do dołożenia szczególnej staranności przy uzasadnianiu swoich rozstrzygnięć. Motywy decyzji powinny być tak ujęte, aby strona mogła zrozumieć i w miarę możliwości zaakceptować zasadność przesłanek faktycznych i prawnych, którymi kierował się organ przy wydaniu decyzji. Tak sporządzone uzasadnienie daje również rękojmię, że organ dołożył należytej staranności przy podejmowaniu rozstrzygnięcia (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 1 lutego 2019 r., sygn. II SA/Kr 1422/18, LEX nr 2627697).
Decyzja organu nakładająca na stronę obowiązek określonego zachowania lub konkretyzująca określone uprawnienia powinna precyzyjnie określać ten obowiązek lub uprawnienie, bez niedomówień i możliwości różnej interpretacji. Treści rozstrzygnięcia nie można domniemywać z treści uzasadnienia. Natomiast cechy dobrego uzasadnienia to logiczny związek i zgodność z rozstrzygnięciem, ścisłość i dokładność wywodów, ich zwięzłość i prostota ujęcia oraz kompletność motywów (wyrok WSA w Warszawie z 1 grudnia 2017 r., sygn. VII SA/Wa 535/17, LEX nr 2453632).