Pierwsza liga chce doradzać przy budowie CPK

Francusko-hiszpańskie konsorcjum ADP i IDOM, holenderska grupa NACO oraz niemiecko-austriacki ILF złożyły oferty w postępowaniu na wykonawcę master planu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Aktualizacja: 12.11.2020 10:49 Publikacja: 12.11.2020 10:07

Pierwsza liga chce doradzać przy budowie CPK

Foto: materiały prasowe

Odbiór poszczególnych części składowych zacznie się w 2021 roku.

Podpisanie umowy z jedną z tych trzech firm, podobnie jak i z doradcą strategicznym, którym zostanie seulskie lotnisko Incheon bądź tokijska Narita, planowane jest jeszcze w tym roku. Ostatecznie to właśnie wybrany europejski master planner i azjatycki doradca strategiczny wejdą w skład zintegrowanego zespołu CPK, który przygotuje budowę Portu Solidarność.

Zainteresowanie udziałem w tym projekcie firm wyspecjalizowanych w usługach inżynieryjnych i projektowych oraz zarządzających i budujących lotniska na świecie nie dziwi, bo dzisiaj na świecie nie ma takich projektów. Ostatnimi spektakularnymi inwestycjami w tej branży były dwa lotniska – w Stambule i pekińskim Daxing.

— Cieszę się, że oferty w postępowaniu złożyły firmy z tak bogatym międzynarodowym doświadczeniem w realizacji inwestycji infrastrukturalnych – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Elementami master planu będą między innymi szczegółowa lokalizacja lotniska i koncepcja jego budowy przygotowywana równolegle z badaniami środowiskowymi i terenowymi. W skład opracowania wejdą też m.in: prognozy ruchu lotniczego (z uwzględnieniem wpływu na rynek lotniczy pandemii COVID-19), analizy przepustowości planowanej infrastruktury lotniskowej, koncepcja rozwoju CPK i poszczególnych etapów jego budowy, strategia operacyjna systemu bagażowego i obsługi logistycznej oraz analizy kosztowe i specjalistyczne.

– Master plan CPK zapewni również integrację lotniska z siecią kolejową i drogową. Wraz z masterplanerem opracujemy także zasady rozwoju najbliższego otoczenia CPK, tzw. Airport City. Wspólnie przygotujemy także dokumenty konieczne do stworzenia projektu Portu Solidarność. Jeżeli nie będzie odwołań od procedury przetargowej, jeszcze w tym roku podpiszemy umowę z wybranym wykonawcą – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Spółka CPK wymagała od kandydatów doświadczenia w przygotowaniu analogicznej dokumentacji: dla dużych lotnisk przesiadkowych, dla inwestycji infrastrukturalnych projektowanych i budowanych od podstaw i obsługiwanych transportem kolejowym. Spółka sprawdzała też zdolności finansowo-ekonomiczne do realizacji zamówienia o tej skali, co CPK.

ADP Ingénierie to spółka zależna Grupy ADP, operatora lotnisk m.in. De Gaulle’a i Orly w Paryżu. Firma działa w 20 krajach i zatrudnia 420 ekspertów. Była zaangażowana m.in. w budowę lotnisk Daxing w Pekinie i Incheon w Seulu. IDOM jest hiszpańską grupą inżynieryjną, w której pracuje ponad 3,8 tys. osób w 45 biurach w różnych częściach świata, przygotowała m.in. projekt konstrukcyjny Terminala 2 dla Heathrow w Londynie. Spółka brała udział w opracowywaniu master planu dla lotnisk m.in. w Manili na Filipinach i Santa Lucia w Meksyku.

NACO Netherlands Airport Consultants i Royal HaskoningDHV jest konsorcjum holenderskim. NACO było zaangażowane w projekty na ponad 600 lotniskach na całym świecie, w tym Daxing w Pekinie, wykonywało master plan np. dla portów: w stolicy Meksyku i Phnom Penh w Kambodży. Od lat 50. ubiegłego wieku współpracuje z amsterdamskim Schiphol, trzecim największym portem lotniczym w Europie pod względem liczby pasażerów (72 mln w 2019 r.). Royal Haskoning DHV ma biura w 30 krajach i zatrudnia łącznie ponad 5,8 tys. specjalistów.

Niemiecko-austriacki ILF Consulting Engineers wystartował w przetargu CPK w konsorcjum z firmą amd.sigma. Większościowym udziałowcem tej ostatniej jest lotnisko w Monachium (w ocenie pasażerów najlepsze w Europie, które właśnie uzyskało pięć gwiazdek w rankingu Skytrax). Dla lotniska w Monachium ILF przygotowuje obecnie koncepcję rozbudowy do 2035 r. Terminalu 1. ILF Consulting Engineers opracowywał master plany m.in. dla lotnisk w Wiedniu w Austrii, Zhengzhou w Chinach i Quito w Ekwadorze. W ciągu 50 lat zrealizował ponad 6 tys. projektów w 150 krajach. Zatrudnia 2,4 tys. osób w ponad 40 biurach na pięciu kontynentach.

Odbiór poszczególnych części składowych zacznie się w 2021 roku.

Podpisanie umowy z jedną z tych trzech firm, podobnie jak i z doradcą strategicznym, którym zostanie seulskie lotnisko Incheon bądź tokijska Narita, planowane jest jeszcze w tym roku. Ostatecznie to właśnie wybrany europejski master planner i azjatycki doradca strategiczny wejdą w skład zintegrowanego zespołu CPK, który przygotuje budowę Portu Solidarność.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec