Transport drogowy

Ukraina: Beskidzki Tunel pod Karpatami otwarty

Fotolia.com
Ukraina oddała do użytku Beskidzki Tunel pod Karpatami. To największa inwestycja w najnowszej historii kraju.

„Beskidzki Tunel, który otwieramy jest największym projektem infrastrukturalnym ostatnich dziesięcioleci. Rozmowy o jego budowie były prowadzone od 1998 r. Zbudowaliśmy go w cztery lata. A dzięki wysiłkom podwykonawców oddaliśmy tunel o 7 miesięcy wcześniej” - mówił na ceremonii otwarcia w czwartek prezydent Ukrainy Petro Poroszenko, cytowany przez agencję Unian.

Dodał, że 60 proc. eksportu towarów, przewożonych przez kolej, przejeżdża właśnie przez Beskidzki Tunel. Eksploatowany dotąd stary tunel jest w tak złym stanie, że mógł być zamknięty w każdej chwili.

„Przez stary tunel mogło przejechać 40-45 pociągów w ciągu doby z prędkością 20-40 km/h. Nowym tunelem pojedzie ponad sto pociągów na dobę z prędkością 60 km/h” - mówił Poroszenko.

Beskidzki Tunel jest częścią Paneuropejskiego Korytarza Transportowego Ukraina-Słowacja-Węgry-Słowenia-Włochy. Liczy 1765 m. Konstrukcja jest dwukierunkowa, ma wysokość 8,5 m, a szerokość 10,5 m i przebija Beskidy na głębokości 180 m. Znajduje się w nim 49 nisz, 12 pomieszczeń serwisowych. Został wyposażony w nowoczesne urządzenia i systemy przeciwpożarowe, wentylację, nadzór wideo, czujniki gazu itd.

Tunel został zbudowany na granicy obwodu lwowskiego i zakarpackiego, równolegle do starego w odległości 30 m. Stary tunel powstał w XIX w. (1886 r.) za czasów Austro-Węgier. Jego stan jest dziś „awaryjny”.

Prace przygotowawcze w terenie, geodezyjne i projektowe rozpoczęły się w 2007 r. Sfinansował je EBOR kwotę 40 mln dol. Dopiero w 2011 r. rząd przekazał 6,19 ha ziemi pod budowę. W 2013 r. został rozstrzygnięty przetarg na wykonawstwo. Wygrało go konsorcjum Interbudmontaż. Tunel powstał metodą wysadzania fragmentów wnętrza gór. Inwestor - ukraińskie koleje państwowe zapłacił za tunel 106 mln euro. Kolej wzięła na to kredyt w EBOR (40 mln dol.) i Europejskim Banku Inwestycyjnym (55 mln euro.). Reszta to pieniądze Ukrainy.

Nowy tunel przyśpieszy dostawy towarów do Europy. Obroty w tę stronę rosną od 2014 r., kiedy Ukraina i Unia utworzyły strefę wolnego handlu.

„Rosną obroty towarowe z Unią. Przez stary tunel tylko w 2017 r przejechało 20 mln ton towarów. Eksport zwiększyli nasi metalurdzy, przemysł chemiczny i rolnictwo. Dlatego połączenie kolejowe z Unią jest dla Ukrainy strategiczne” - podsumował p.o. prezesa ukraińskich kolei Jewgienij Krawcow.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL