fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Telekomunikacja i IT

Cyfrowa przyszłość biznesu

123RF
Firmy szykują się na cyfrową rewolucję napędzaną przez internet rzeczy, chmurę i Big Data. Ale to oznacza potężne wydatki.

Do 2020 r. dwie trzecie przedsiębiorstw z listy Global 2000 umieści transformację cyfrową na czele listy priorytetów swoich strategii biznesowych – prognozuje firma analityczna IDC. Wg niej związane z tym wydatki przedsiębiorstw na oprogramowanie, sprzęt IT, serwis, a także zarządzanie usługami chmury obliczeniowej czy analitykę danych (big data) mogą sięgnąć astronomicznej sumy 500 mld dol. To trzy razy więcej niż obecnie.

– Jesteśmy w trakcie rozpoczynającej się transformacji cyfrowej. Chmura, big data, mobilność i media społecznościowe przeobrażają gospodarki. Firmy, aby nadążać za tym trendem i nie utracić konkurencyjności, muszą się stać innowacyjne – mówi Tomasz Słoniewski, ekspert IDC.

Jak podkreśla, akceleratorami transformacji będą m.in. internet rzeczy, druk 3D czy robotyka. To dlatego, jak szacują analitycy, do 2017 r. ponad 50 proc. wydatków IT firm skoncentruje się właśnie na tych sektorach. O skali transformacji może świadczyć to, że – jak prognozuje Cisco – za pięć lat aplikacje chmurowe będą generować 92 proc. ruchu w polskich sieciach mobilnych, a liczba robotów w przemyśle wzrośnie aż pięciokrotnie (IDC). – Tempo rozwoju technologii cyfrowych wykorzystywanych w biznesie będzie rosło w bezprecedensowym tempie. Jeszcze 10 lat temu udział biznesu opartego na technologiach cyfrowych w globalnej gospodarce wynosił kilkanaście procent. Obecnie już 22 proc. Do 2020 r. udział biznesu cyfrowego w globalnej gospodarce wzrośnie do 25 proc. – przekonuje z kolei Jacek Borek, dyrektor zarządzający usługami Accenture Technology w Polsce.

W ciągu najbliższych lat największym przeobrażeniom w związku z tym ulegnie sam sektor nowoczesnych technologii. Kolejnymi branżami, których dotkną gruntowne zmiany na skutek cyfrowej transformacji, mają być: sprzedaż detaliczna, telekomunikacja i energetyka.

Jak tłumaczy Tomasz Słoniewski, cyfrowa transformacja to dziś olbrzymie wyzwanie dla firm. – Zwłaszcza dla dużych przedsiębiorstw i instytucji – podkreśla. Dziś liderami zmian są start–upy, choćby takie jak Uber, czy Airbnb – zaawansowane technologicznie firmy wykorzystujące ekonomię współdzielenia. Cyfrowa transformacja to woda na młyn dla małych innowacyjnych spółek. Również w Polsce. U nas świetnie rozwijają się m.in. te produkujące drukarki 3D czy drony. To już nasza krajowa specjalność.

Jerzy Kalinowski, partner KPMG w Polsce, twierdzi nawet, że spośród wszystkich technologii cyfrowych w Europie największe znaczenie ma właśnie druk 3D. – Drukarki bazujące na możliwości przestrzennego wydruku przedmiotów są postrzegane w Europie jako narzędzia do bardzo szybkiej produkcji prototypów oraz urządzeń w bardzo małych seriach. Stale rosnąca popularność druku 3D to dobra wiadomość dla Polski. Zaawansowane drukarki trójwymiarowe to jeden z obszarów, w których polskie firmy są wyjątkowo innowacyjne – podkreśla.

Wśród rodzimych firm sektora MŚP z drukiem 3D wiązane są ogromne nadzieje. – To rozwiązanie, które może zmienić oblicze logistyki w e–commerce. Jestem przekonany, że za kilka lat będziemy w stanie drukować sobie w domach nawet odzież – mówi Rafał Brzoska, prezes grupy Integer, budującej sieć paczkomatów.

– Drukarki 3D coraz mocnej zaznaczają swoją obecność i przydatność w wielu branżach – potwierdza Przemysław Kazanowski, prezes start–upu 3DKreator. – Dla wielu dużych firm i instytucji to idealny moment na to, by wejść w rozwiązania 3D i zbudować przewagę nad konkurencją – dodaje.

Badania pokazują jednak, że rodzime przedsiębiorstwa i instytucje mają problem z adaptacją nowych technologii. Z najnowszych danych PwC wynika, że blisko 50 proc. firm w Polsce przeznacza na inwestycje cyfrowe mniej niż 15 proc. swoich przychodów. To zaskakujące, bo blisko połowa Polaków korzysta z mobilnego internetu i poświęca coraz więcej czasu na interakcje w świecie cyfrowym.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA