Reklama
Rozwiń
Reklama

Roaming: duzi mogli mniej

Zasada „roam like at home" dla klientów korporacyjnych Orange i Plusa? Nie od razu.

Publikacja: 09.08.2017 20:33

Roaming: duzi mogli mniej

Foto: Bloomberg

Dwóch z czterech największych operatorów mobilnych w kraju nie umożliwia największym klientom biznesowym korzystania z usług w roamingu w Unii Europejskiej tak, jak przewiduje to obowiązująca od 15 czerwca zasada „roam like at home" (RLAH) – wynika z ustaleń „Rzeczpospolitej".

Orange Polska i Polkomtel, operator sieci Plus, zaproponowały korporacjom, z którymi związane są indywidualnie wynegocjowanymi umowami, inne rozwiązanie niż klientom indywidualnym czy małym i średnim przedsiębiorstwom.

Pakiety tylko w kraju

„Jeżeli w ramach indywidualnie uzgodnionych warunków, otrzymali państwo pakiet minut, pakiet transmisji danych, SMS-ów lub MMS-ów, nielimitowane połączenia lub transmisję danych do wykorzystania na numer lub konto na terenie Polski, takie indywidualne warunki nie obowiązują w Strefie 1" – napisał Orange Polska w cenniku, który wszedł w życie 15 czerwca. Dokument dotyczy firm, dla których przygotowano oferty na podstawie trzech taryf: FIRMA, Meritum BIS lub Internet LTE dla Dużych Firm. Ich pracownicy płacą za korzystanie z usług w roamingu unijnym mało, ale dodatkowo. Minuta rozmowy wychodzącej to koszt 13 groszy (plus VAT), SMS-a 4 grosze, wiadomość multimedialna bądź 1 MB internetu – 3 grosze. Są to ceny odpowiadające maksymalnym opłatom hurtowym w rozliczeniach między operatorami w UE, przewidzianym przez Komisję Europejską. Mogą być z czasem modyfikowane. Niezadowoleni klienci mogą złożyć reklamacje. Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange, nie zdradza, czy reklamacje były.

Opisany cennik można znaleźć w internecie. Zasad naliczania opłat dużym firmom, jakie stosuje Plus, nie znamy. Arkadiusz Majewski z biura prasowego sieci komórkowej Plus tłumaczy, że są objęte tajemnicą handlową. – Klienci korzystający z umów indywidualnie ustalanych korzystają z roamingu w UE na zasadach uzgodnionych w ramach negocjacji z nimi – mówi.

A pozostali dwaj duzi gracze? Jak mówi Marcin Gruszka, rzecznik Play, jego firma nie świadczy usług dużym firmom, a wszystkim klientom biznesowym zaproponowała wykorzystanie zasady RLAH. Natomiast T-Mobile – zapewnia Wojciech Strzałkowski z biura prasowego telekomu – pozwolił korporacjom na wybór między RLAH a pozostaniem przy wynegocjowanych cenach.

Reklama
Reklama

Giganci i bilans

– Rozporządzenie, w którym określone są nowe zasady świadczenia usługi w roamingu, nie wprowadza odrębnych reguł dla abonentów będących konsumentami oraz przedsiębiorcami, a zatem zasady powinny być analogiczne. Ale w przypadku dużych umów, gdy siła negocjacyjna obu stron umowy jest silna, podejście dostawców może być uzgadniane indywidualnie – mówi Martin Stysiak, rzecznik UKE.

Brakuje danych, aby ocenić, za jaką część ruchu i przychodów w roamingu (w sumie wyniosły w ub.r. 840 mln zł) odpowiadają osoby używające telefonów służbowych, a tym bardziej same korporacje.

Z naszych rozmów z operatorami wynika, że duże firmy płacą średnio co roku więcej niż klient indywidualny używający telefonu w roamingu głównie w okresie wakacyjnym. Prawdziwy będzie wniosek, że korporacje mające umowy z Orange, czy Plusem pomogą tym telekomom w ograniczeniu strat na unijnej zasadzie. O zgodę na pobieranie wyższych opłat zwróciło się już do Urzędu Komunikacji Elektronicznej pięciu operatorów, w tym Plus. Dołączy do nich Netia. UKE analizuje i te wnioski, i cenniki operatorów.

Dwóch z czterech największych operatorów mobilnych w kraju nie umożliwia największym klientom biznesowym korzystania z usług w roamingu w Unii Europejskiej tak, jak przewiduje to obowiązująca od 15 czerwca zasada „roam like at home" (RLAH) – wynika z ustaleń „Rzeczpospolitej".

Orange Polska i Polkomtel, operator sieci Plus, zaproponowały korporacjom, z którymi związane są indywidualnie wynegocjowanymi umowami, inne rozwiązanie niż klientom indywidualnym czy małym i średnim przedsiębiorstwom.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama